DN gjorde reklam för strippklubb i resebilaga

avEbba Thornéus

Publicerad:
Uppdaterad:

”En herrklubb att återvända till.”

Så marknadsförs en av Danmarks mest exklusiva strippklubbar i Dagens Nyheters resebilaga.

”Annonsen bröt tydligt mot de regler som gäller för annonsering i tidningen” skriver DN:s chefredaktör Peter Wolodarski i en offentlig ursäkt.

Varvat med tips om upptäcktsfärder i Bremen och solresor till Amalfikusten var det en annons som fick flera av Dagens Nyheters läsare att haja till.

I annonsen, som publicerades som en helsida i Dagens Nyheters resebilaga under onsdagen, beskrivs Angels club med fäste i Köpenhamn som en ”exklusive och lyxig herrklubb för kräsna och medvetna besökare”.

Foto: TT

”Största möjliga njutning”

Dessutom står det om hur gästerna välkomnas redan i dörren och därefter får träda in i en ”härlig miljö där avslappning och komfort står i fokus”.

”För underhållningen står några av världens bästa dansöser, redo att förnöja kunder, antingen vid stora scenen eller med en lite mer personlig touch, i något av de privata båsen. Varje liten detalj är utformad för att ge kunden största möjliga njutning under sitt besök” lyder klubbens marknadsföring.

Ber om ursäkt

Flera personer har reagerat på budskapet och under torsdagsmorgonen publicerade DN:s chefredaktör Peter Wolodarski en offentlig ursäkt.

”En annons som publicerades i en extern reklambilaga som medföljde onsdagens DN, bröt tydligt mot de regler som gäller för annonsering i tidningen. DN ber oförbehållsamt om ursäkt för att annonsen publicerades. Rutinerna kring denna typ av bilagor kommer att skärpas”.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM