Succé för Aftonbladets USA-bevakning – tack för ert förtroende
Martin Schori: Rösterna är inte färdigräknade – men Aftonbladet vann i Sverige
Det är möjligen lite för tidigt att slå fast alla röstsiffror i USA-valet.
Men vem som vunnit är det inget snack om.
Detsamma gäller den svenska mediefajten, skriver Martin Schori, chef Nyheter och gräv och Stf ansvarig utgivare på Aftonbladet.
I går fick vi veta att delstaten Georgia ska räkna om valsedlarna och exakt hur många röster som kandidaterna fått återstår att se.
Men här är några helt fastslagna siffror:
- Aftonbladet hade 4,7 miljoner unika besökare och 59,2 miljoner sidvisningar under onsdagen den 4 november, dagen efter valet.
- Vår USA-live med bland annat Ebba Thornéus drog 6,26 miljoner sidvisningar bara i onsdags.
- Vi fick 5 169 frågor från läsarna till vår USA-studio, ett engagemang vi känner igen från coronaliven.
- Vi hade den överlägset mest sedda valbevakningen online i Sverige, sett till startade strömmar.
- Totalt tillbringade Aftonbladets tittare 384 387 timmar bara på vår valvaka den 4 november.
- Det startades fler strömmar under dygnet efter det amerikanska presidentvalet 2020 än dygnet efter det svenska riksdagsvalet 2018, visar Aftonbladets egna statistik.
– Ödesval är ett slitet uttryck, men här är klyschan motiverad. Därför är jag så stolt över att få arbeta med alla kollegor som gör bevakningen djuplodande, skakande, rolig och lärorik, sa Eric Rosén, projektledare för USA-valet, några dagar innan amerikanerna gick till val.
Jag delar den stoltheten, då och nu. Här är bara några av alla duktiga medarbetare som bidragit, som ni kunnat följa – och fortsätta följa:
- Vi hade sammanlagt åtta journalister på plats i USA. Emma Lovén Svensson och Emelie Svensson är kvar, och levererar ständigt nya rapporter.
- Våra programledare, som Cecilia Benedelle, Nicole Gustafsson, Maria Bjaring, Janne Grönroos, Robert Aschberg, August Håkansson, Olivia J Berntsson och Elina Haimi, ledsagade tittarna genom de allra svettigaste valtimmarna.
- Duon Jenny Ågren och Nivette Dawod gjorde braksuccé med podden Trumpageddon, som fortsätter att spelas in.
- En annan duo, Julia Frändfors och Julia Lyskova, gjorde sex tv-avsnitt om USA-valet som inte bara setts av hundratusentals människor på Aftonbladet, den har också använts i undervisning i skolor.
Till sist, varför är dessa siffror viktiga för oss?
Jag har nämnt det tidigare, men det är vid de absolut största nyhetshändelserna som Aftonbladet har flest läsare. Lika stolt som jag är över redaktionen, lika tacksam är jag för ert förtroende.
Det förtroendet lovar jag att vi ska förvalta. Snabbast, vassast, kunniga och till och med lite underhållande. Annars vore vi inte Aftonbladet.