Instagrams nya regler ska stoppa vikthets

avClaes Olsson

De sociala nätverken Facebook och Instagram testar nya regler för att främja användarnas psykiska välmående. Åldersgräns införs på inlägg som marknadsför dietprodukter eller skönhetsingrepp, eller så raderas inläggen helt.

Under det senaste året har man testat att dölja antalet gilla-markeringar, ”likes”, på inlägg i både Facebook och Instagrams flöden. Obekräftade indikationer visar att testerna genererat positiva resultat och syftet ska enligt Facebook själva vara att skydda användarna från avundsjuka och psykisk ohälsa. Nu rapporterar The Guardian om sociala mediejättens nästa regeländring med samma syfte.

Instagram meddelar att inlägg som marknadsför skönhetsingrepp eller produkter för viktminskning ska döljas för personer under 18. I vissa fall kan inläggen komma att tas bort direkt och detsamma ska gälla för Facebook.

1 av 2 | Foto: Kallestad, Gorm / TT NYHETSBYRÅN
Instagram och Facebook testar en ny policy.

Riktar in sig på överdrivna inlägg

Framför allt attackerar man inlägg som hävdar ”mirakulösa” resultat när det kommer till viktnedgång.

– Vi vill att Instagram ska vara en positiv plats för alla och den här policyn är en del av vårt pågående arbete med att minska pressen som vissa kan känna från sociala medier, säger Emma Collins, Instagrams public policy manager, till The Guardian.

Hon hävdar att de nya reglerna har tagits fram i samråd med experter utifrån, som exempelvis Ysabel Gerrard som forskar om sociala medier vid universitetet i Sheffield.

ARTIKELN HANDLAR OM