Så ska SAS tvinga sina passagerare att bära munskydd

Inför kravet enligt nya bestämmelser från EU

Av: Anna Sjögren

Publicerad:
Uppdaterad:

Har du packat pass, biljett – och munskydd? Från och med nästa vecka gäller nya regler för resenärer som flyger med SAS.

För den som trotsar kravet att täcka näsa och mun uppe i luften kan det i värsta fall bli rättsligt efterspel.

– Man är skyldig att följa de säkerhetsregler vi sätter upp, säger Freja Annamatz, presschef på flygbolaget.

I går kom EU-kommissionen med ett förslag för hur reserestriktionerna i unionen gradvis skulle kunna lyftas och öppnade för att resande mellan länderna kunde komma igång till sommaren.

Samma dag kom flygbolaget SAS med beskedet att man inför munskyddskrav på sina flighter, i enlighet med EU:s flygsäkerhetsorgan EASA:s riktlinjer.

– Vi har fortfarande en väldigt reducerad trafik, nio av tio plan står på marken. Men vi förbereder oss redan nu för när det kommer en öppning längre fram, säger Freja Annamatz.

Foto: LOTTE FERNVALL

För att få passera gaten och gå ombord flyget måste alla resenärer visa boardingkortet och ett munskydd, med start på måndag. Den som inte har med sig munskydd får stanna på marken.

– Man ska ha ett munskydd som täcker näsa och mun och det är upp till passagerarna att ha med sig det.

Kan förlora resan

Att missa den här detaljen skulle kunna bli en dyrköpt historia.

– Har man inte munskydd blir man nekad ombordstigning och i värsta fall riskerar man att förlora sin resa. Många länder har också krav på munskydd på sina flygplatser så det är bra att ha med sig flera, säger Freja Annamatz.

Uppe i luften kommer kabinpersonalen att kontrollera att munskyddsregeln följs, precis som alla andra säkerhetsregler under en flygning, förklarar hon.

– När det gäller regeln om munskydd precis som andra säkerhetsregler så måste man följa dem och i de allra flesta fall följer passagerare våra anvisningar. Självklart får man ta av masken för att dricka vatten eller om man har medicinska skäl för det. I de flesta kan man ju också prata folk tillrätta, men om det inte fungerar så måste vi agera för att se till att inte säkerheten ombord äventyras. I värsta fall skulle det kunna bli något efterspel, säger Freja Annamatz.

Statsepidemiolog Anders Tegnell sa igår i en intervju till Aftonbladet att han inte förstår munskyddskravet som SAS och andra flygbolag infört. Det eftersom det enligt honom inte finns något känt fall i Europa där man konstaterat att personer smittats på plan. Och även om det uppenbarligen är svårt med social distansering i en flygkabin är antalet bekräftade fall där man kunnat koppla smittan till ett flyg få.

Freja Annamatz vill inte kommentera Tegnells uttalande, men säger att flygbolaget följer EU:s riktlinjer för flygsäkerhet.

– Det finns väldigt få fall av konstaterad smitta ombord i en global undersökning som IATA (det internationella samarbetsorganet för flygbolag reds anm.) gjort. Vi inför det här som en extra säkerhetsåtgärd och följer riktlinjerna för branschen, säger SAS presschef.

Utöver kravet på munskydd kommer flygbolaget att sluta servera mat ombord för att minska kontakt mellan passagerare och kabinpersonal, införa nya boardingrutiner där passagerare långt bak i planet går på först och tar även bort alla lösa objekt som magasin, kuddar, filtar och brickor. Man inför också nya, striktare städ- och desinficeringsrutiner, enligt SAS.

PODD Virusexpert: Corona har låg mutationshastighet

De senaste veckorna har frågan om huruvida coronaviruset muterar skapat en hel del rubriker, både i svensk och internationell press. I det här avsnittet pratar vi om vad forskningen säger, tillsammans med Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiologi.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE