Tusentals kronor dyrare biljettpris för kortare sträcka

avRobert Rosén

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Robert Rosén
Priserna skiljer sig beroende på vilken hållplats i Svedala man aktiverar sitt 30-dagarskort på.

Skånetrafikens zongräns skär igenom Svedala.

Malmöpendlare kan därför spara in 1 920 kronor per år – genom att åka en hållplats längre.

– Man känner sig lurad, säger Mats Binkowsky från Malmö.

När Skånetrafiken i vintras bytte biljettsystem infördes ett nytt zonsystem. Det som tidigare var över 200 olika zoner är nu bara tre stycken.

En som blivit varse dess effekter är Mats Binkowsky från Malmö. I över tio års tid har han pendlat till arbetet i Svedala.

När han tvingades skifta från Jojokortet till Skånetrafikens app märkte han av de stora prisskillnaderna i månadsbiljetterna.

Normalt sett hoppar han av på Svedala Bruksgatan. Det räknas då som en mellanzon och kostar 850 kronor. Om han istället väljer att köpa en månadsbiljett till den efterföljande stationen, Svedala Segestrand, är det istället en liten zon plus stadszon som gäller. Biljettpriset hamnar då på 690 kronor.

”Känner sig lurad”

– Det är knappt så att man tror att det är sant, säger Mats Binkowsky och kan inte hålla sig för skratt.

Vad tänker du kring det här?

– Man känner sig lurad. När jag pratat med dem skyller de på att de ska kontakta sin apptillverkare men det är inte de som gör priserna ju. Man har en så kallad ringlinje som går från Malmö till Svedala, in i Svedala och sedan tillbaka igen. Ska man då behöva betala mer om man hoppar av tidigare? Det är helt vansinnigt.

Resenärer kan hoppa av och på på samtliga hållplatser inom den zon de köpt. Någonting som innebär att Mats Binkowsky kan köpa en månadsbiljett till en hållplats som ligger längre iväg, hoppa av på samma ställe och spara 1 920 kronor årligen.

Foto: Privat
Mats Binkowsky pendlar mellan bostaden i Malmö och arbetet i Svedala.

Blivit billigare

– Väntar jag bara 100 meter och går av där så har jag sparat 160 kronor i månaden. Mig kvittar det var jag går av, för det går lika snabbt att gå.

För att det ska räknas som en liten zon krävs det att reseavståndet är max åtta kilometer i diameter. Någonting som hållplatsen vid Segestrand klarar men inte den på Bruksgatan.

Patrik Engfors är pris- och affärsansvarig vid Skånetrafiken.

– Det kan tyckas märkligt när det är mitt i Svedala men det handlar om en universell lösning för hela Skåne. Den är inte anpassad efter kommuner. Zongränsen går alltid mellan två hållplatser, i det här fallet två i Svedala, säger Engfors.

Han betonar att det blivit billigare för samtliga resenärer att åka mellan Malmö och Svedala - tidigare kostade det 900 kronor - och att man med mellanzonen får en möjlighet att åka även längre sträckor.

”Står var och en fritt”

Två av hållplatserna i Svedala ligger utanför åttakilometersgränsen men problemet är inte unikt.

– Eftersom att zonen placeras ut exakt var man åker och inte är fast på kartan tar zonerna slut. Vi har tre olika och det är bara en som täcker hela Skåne, då kan det här uppkomma på flera ställen.

När Mats Binkowsky köper sin nästa biljett tänker han köpa den till Segestrand och på så vis komma billigare undan.

– Jag ska göra det nu till månadsskiftet. Sen ska jag säga till dem igen.

Patrik Engfors menar att det är fritt fram för resenärer att köpa den biljett de vill.

– Vill man åka till en särskild hållplats kan det säkert hända att man gör det det. Absolut. Det står var och en fritt att göra det.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Svedala

Malmö

Bussar