Var ballong- färden en bluff?

avCarina Bergfeldt

”Vi gjorde det för showen”

Den fick nyhetskanaler över hela världen att bryta sina sändningar.

Men nu börjar det spekuleras i om hela sexårige Falcons ballongfärd bara var en bluff.

Uppgifterna kommer från pojken själv.

Foto: AP ABC
”För showens skull”. Familjen har tidigare varit med i den amerikanska serien ”Wife swap”.

Hela världen stannade upp.

Nyhetskanaler jorden runt; Al-Jazeera, australiensiska Sydney Morning Herald, amerikanska CNN och brittiska BBC, rapporterade alla familjen Heene i Colorado, vars sexåriga son Falcon befarades befinna sig i en hemmagjord ballong, högt upp i luften.

Minut för minut-rapportering

Det var hans två äldre bröder som slog larm, efter att de sett honom klättra in i ballongen i samma stund som den slet sig. Bara minuter senare bröt nyhetskanalerna sina direktsändningar och kommenterade ballongfärden minut för minut.

När ballongen till slut kraschade strömmade räddningspersonal fram för att hjälpa pojken – bara för att finna en tom ballong. Det visade sig till slut att pojken inte ens varit i ballongen, utan istället gömt sig i en pappkartong på familjens vind efter en utskällning av pappan.

Var allt en bluff?

Så, det blev slutet gott, allting gott tillslut.

Eller?

När CNN under gårdagskvällen hade en intervju med familjen om den känsloladdade dagen började saker och ting låta annorlunda. Medan kamerorna rullade vände sig pappan, Richard Heene, mot sin son och frågade ”Varför kom du inte fram när jag ropade?”.

”För showens skull”

Pojken tittar på sin pappa och svarar:

– Men ni sa ju… Vi gjorde det ju för showens skull.

Familjen gick inte vidare in på vad pojken menade, men nyhetsankaret på tv-kanalen, Wolf Blitzer, frågade senare pappan vad pojken menat.

Richard Heene dröjde länge med att svara.

– Jag kan se var ni är på väg med det här, sa han sedan.

– Jag blir äcklad efter allt som jag har gått igenom idag att ni försöker insinuera något sånt här.

”Slöseri med pengar”

Han förklarade sedan att pojken hade menat tv-showen ”Wife swap”, som familjen tidigare varit delaktig i, men gav ingen vidare förklaring till hur ballongfärden och tv-showen hörde ihop – något som nu har satt igång rykteskvarnarna ordentligt. Nyhetsbloggar på Washington Post, Los Angeles Times och Entertainment Tonight spekulerar nu alla i om familjen verkligen hitttade på hela grejen.

– Vilket slöseri med skattebetalarnas pengar, skrev bland annat kändisbloggaren Perez Hilton.