Annie Lööf toppar laget inför 2014

Foto: Annie Lööf har handplockat en arbetsgrupp som ska utforma valkampanjen inför nästa supervalår.
NYHETER

Annie Lööf toppar laget inför valrörelsen 2014.

Centerpartiet har handplockat en arbetsgrupp som ska utforma valkampanjen inför nästa supervalår.

– Det är ett gäng småföretagare som bildar ett "dream-team" som passar oss perfekt, säger partisekreteraren Michael Arthursson (C).

Sedan Annie Lööf blev partiledare för Centerpartiet 2011 har hon gjort om i partiledningen och rekryterat flera nya namn. I slutet av förra året lade hon händerna på Martin Ådahl som ny chefsekonom. För några veckor sedan stod det klart att det blir Ola Spännar, som tidigare bland annat varit bland annat varit vice ordförande för Centerstudenter och kandidat till EU-valet, som blir partiets nya kommunikationschef.

Lööf toppar laget

Aftonbladet kan nu avslöja att Lööf fortsätter att toppa laget inför nästa år, då det är val både till riksdagen och EU-parlamentet. Tillsammans med den övriga partiledningen har hon handplockat ett gäng kommunikatörer som under ledning av byrån Spirit ska utforma partiets valkampanj 2014. Bland namnen finns bland annat Niklas Bergström, som flera gånger prisats i sitt jobb som formgivare.

Gruppen sätter omedelbart igång med att ta fram de koncept som, om allt går som C vill, leder till en lyckad valkampanj. Enligt partisekreteraren Michael Arthursson (C) är det viktigt för alla partier att stärka upp arbetet med kommunikationen inför valet.

– Det här är ett gäng småföretagare som bildar ett "dream-team". Det passar oss väldigt bra som parti. De har en genuin bakgrund och erfarenheter som jag tror gör att det blir en kort startsträcka för dem att börja jobba med Centerpartiet. De har sitt ursprung i Småland, Dalarna och Norrland och förstår våra kärnfrågor. Det är viktigt, säger han.

”Innehållet är basen”

Arthursson poängterar att det politiska innehålet självklart är basen i det politiska arbetet.

– Det måste vara ett innehåll som bär och som man själv tror på. Men det är också viktigt att kunna se ur ett väljarperspektiv hur våra budskap tas emot och då är det bra med folk utanför partiet.

Arbetet med C:s valkampanj är fortfarande i sin linda. Men när det gäller riksdagsvalet handlar det om att vinna slaget och få upp just partiets frågor högt upp på dagordningen.

– Där är det frågan om utvecklingen och jobb i hela landet som vi vill driva. Det finns många områden utanför storstäderna där människor är bekymrade över utvecklingen. Det försvinner jobb och service och skolorna läggs ned. Här behöver vi få till en offensiv debatt kring hur fler jobb och företag ska kunna skapas. Att få det att bli begripligt och angeläget för fler människor, säger han.

”För fixerade vid regerandet 2010”

En annan fråga där C kommer kämpa för att väcka uppmärksamhet är miljöfrågan, en annan av partiets profilfrågor. Men enligt Arthursson handlar det inte bara om att berätta vad partiet gjort i regeringsställning.

– Vi tycker att vi har bra resultat, men det vinner man inte på. Vi måste kunna knyta an hur vi vill arbeta framåt. I förra valrörelsen tror jag generellt att vi var lite för fixerade vid regerandet. Vi hade för lite fokus på vad vi ville framåt. Det kom fram väldigt tydligt i vår valanalys och det har vi tagit fasta på, säger han.

Men i arbetet med nästa års valkampanj tycker han Arthursson också att partiet ska ta med sig det positiva från valet 2010, där C backade men kunde sitta kvar i regeringsställning.

– Vi ökade på slutet och kom igen. Vi fick till en bra debatt kring ungdomsarbetslösheten och småföretagen. Vi hade också begreppet "Alliansens gröna röst", som fungerade väldigt bra. Vi behöver hitta något liknande denna gång.

ARTIKELN HANDLAR OM