Kunglig babylycka gav besöksrekord

avVictor Stenquist

Aldrig tidigare har fler besökt Aftonbladet.se

Kunglig babylycka - rekord för Aftonbladet.

2,5 miljoner unika besökare på hemsidan och 915 000 på mobilsajten under torsdagen är bäst någonsin.

– Det är makalösa siffror som visar att vid stora nyhetshändelser är det till Aftonbladet som folk vänder sig, säger chefredaktör Jan Helin.

Det kungliga tillskottet lämnar få oberörda.

När nyheten publicerades under torsdagsmorgonen var intresset rekordstort. Timmen mellan 07.00 och 08.00 besökte mer än 200 000 unika användare Aftonbladets mobilsajt.

Den makalösa trafiken höll i sig hela dagen.

– Det är de starkaste siffrorna under ett enskilt dygn vi haft, både på www-sajten och mobilsajten, säger Johan Liljebo, analyschef på Aftonbladet.

Unikt dominanta

2 518 916 svenskar surfade in på Aftonbladet.se medan 915 149 fick kungliga uppdateringar via mobilen.

– Vi har en situation där Aftonbladet är unikt dominant digitalt. Det är vi både glada och ödmjuka för, säger chefredaktör Jan Helin.

Han fortsätter:

– Vi är den tidning som lyckats ha fokus på två saker, att utveckla papperstidningen och leda nyhetsbevakningen digitalt. Vi har gjort tidningar som lyckas fånga känslorna av en unik och stor händelse. Rubrik, bild och redigering har samverkat fantastiskt.

Genombrott

Även direktsändningarna på Aftonbladets webb-tv har varit populära.

– Nyheten blev genombrottet för livesänd tv på Aftonbladet. Folk förväntar sig att vi sänder vid presskonferenser och stora nyhetshändelser – och det gör vi.

Att nyheten om prinsessan Estelle dominerat Nyhetssverige har också upprört en del. Under fredagens chatt med läsarna fick chefredaktör Helin kritik för att rapporteringen varit ensidig.

– Det har varit mycket, men det är två-tre dagar av en händelse som är en del av svensk historia. Vi kommer fortsatt att ha Sveriges bästa och bredaste nyhetsbevakning, säger Jan Helin.