H&M tar bort amningsbehå-bilder efter kritik

avBabs Drougge

Foto: Skrämdump/Annonsrådet

Hård kritik riktades mot H&M för klädjättens reklam för amningsbehåar. Modellerna på bilderna bar enligt användare på sociala medier inga spår av att ha burit barn.

– Som att det vore fult att visa tecken på att en kvinna har gått igenom en graviditet, säger Amanda Oxell till Expressen.

H&M väljer nu att ta bort annonsbilder efter den hårda kritiken, skriver SVT Nyheter.

Modellerna på bilderna är inte olika de som ofta anlitas för att marknadsföra underkläder. Det som fått kritikerna att reagera är målgruppen för plaggen. Det som ska säljas är nämligen behåar avsedda för ammande kvinnor, men som sitter på kroppar med släta midjor och i vissa fall magrutor.

– Att bära ett barn i nio månader och sedan gå igenom en förlossning påverkar kroppen och på de här bilderna finns det inte ett spår av graviditet eller amning. Som att det vore fult att visa tecken på att en kvinna har gått igenom en graviditet, säger Amanda Oxell, grundare av den ideella organisationen Annonsrådet, till Expressen.

1 av 2

Annonsrådets syfte är att arbeta för ett annonsklimat utan sexism på sociala medier. Via en sluten Facebookgrupp kan medlemmar ”anmäla” annonser, som sedan lyfts upp på en offentlig sida, i hopp om att påverka.

– Man kan ju fråga sig varför man inte får visa mammakroppen så som den för det mesta egentligen ser ut. Speciellt när det handlar om att sälja produkter till en målgrupp som bara består av mammor, säger Amanda Oxell till Expressen.

Kritiken fick effekt

Inlägget som Amanda gjorde via Annonsrådet delades av ett stort antal kritiska människor på H&M:s officiella sida, vilket skulle visa sig få effekt.

H&M har nu valt att helt ta bort bilderna från sin hemsida.

– Det stämmer att vi har plockat bort bilderna. Vi förstår våra kunders feedback och vi kommer att ta hänsyn till den framåt, i kommande plåtningar, säger Joanna Morell, pr- och kommunikationsansvarig på H&M Sverige, till SVT Nyheter.

ARTIKELN HANDLAR OM