Elbussarna klappar ihop i kylan – Carina kör i dubbla täckbyxor

avEbba Thornéus

NYHETER

När temperaturen kryper under 20 minusgrader slutar elbussarna i Umeå att fungera.

När värmen försvinner tvingas chaufförerna ta på sig extra vinterkläder.

– Jag går alltid till jobbet i dubbla täckbyxor för att inte frysa. Jag ser ut som en Michelingumma, säger busschauffören Carina Palm, 53.

Kylan har tagit ett järngrepp om busstrafiken i Umeå.

När temperaturen sjunker slutar nämligen flera av kommunens elbussar att fungera, vilket SVT Nyheter Västerbotten rapporterat.

En av de drabbade är busschauffören Carina Palm. Flera gånger har hon blivit ståendes mitt i trafiken och värmen har försvunnit ombord.

1 av 5 | Foto: PRIVAT
Busschauffören Carina Palm, 53.

– Eftersom man inte vet när det kommer att ske så gäller det att gardera sig och klä på sig ordentligt. Det blir dubbla täckbyxor, varma tröjor och min vinterjacka, säger Carina Palm.

– Har man tur så får man ju igång bussen igen men sedan kan den lägga av igen en stund senare och då blir det problem. 

”Oacceptabel arbetssituation”

Även Camilla Ingman som är busschaufförernas huvudskyddsombud bekräftar att deras arbetssituation är problematisk.

– Det har varit så här sedan vi fick bussarna. Vissa saker har förbättrats med tiden men det är fortfarande ett problem att bussarna bara stannar eller att värmen inte fungerar.

Hon menar att den nuvarande arbetssituationen är oacceptabel.

Enligt Camilla Nordlund, affärsområdeschef på Transdev som ansvarar för kollektivtrafiken i Umeå, har det fungerat bra på det stora hela.

– Men det har varit en del driftproblem när det varit riktigt kallt ute och nu har det varit extremt med över 20 minusgrader, flera dagar i rad, vilket har gjort att det har varit lite mer problem än vanligt.

Nya elbussar till Umeå

Transdev har haft tät kontakt med trafikledningen som svarar på anrop från chaufförerna samt låtit mekanikerna jobba övertid.

– Vi har jobbat för högtryck och låtit byta ut alla bussar som haft behov av det. Det innebär att vi istället skickar ut en varm buss om värmen exempelvis inte fungerar, säger Camilla Nordlund. 

Men är det verkligen rimligt att chaufförerna ska behöva ha dubbla lager på jobbet?

– Givetvis har jag förståelse för att detta är ett arbetsmiljöproblem och vi försöker hjälpa till så gott vi kan. Vi rekommenderar våra anställda att klä sig varmt den här tiden på året. Men såklart ska man inte behöva köra ett helt arbetspass i en kall buss. Det är ju inte en bra service för våra kunder heller, säger Camilla Nordlund.

”Är för elbussar”

Carina Palm, som kört buss i 30 år, är positiv till elomställningen – trots problemen.

– När det fungerar så fungerar det jättebra. Jag är verkligen för elbussar då jag tycker det är en härlig buss att köra. Den är både tyst och pigg.

Hur reagerar resenärerna?

– Folk är ganska vana vid det här laget. Det är inget nytt för dem. De sitter där i mörkret och väntar på att vi ska starta om. De ser mest lite uppgivna ut tycker jag, säger Carina Palm.

ARTIKELN HANDLAR OM

Elbussar

Umeå

Bussar