Skärgårdstrafiken kan bli kollektiv

1 av 3 | Foto: Linje 1 (blå), linje 2 (gul) och linje 5 (röd) är de tre linjer som enligt förslaget ska dela viktiga knutunkter. Karta: hitta.se
NYHETER

Vad sägs om att ta båten till jobbet på vanliga SL-kortet?

Skärgårdens trafikantförening har startat ett upprop för en kollektiv båttrafik.

Deras förslag är flera nya färjelinjer där man ska kunna åka för samma taxa som i den övriga kollektivtrafiken. Samhällsvinsterna om fler börjar åka båt skulle vara flera, menar medlemmarna i Skärgårdens trafikantförening.

– Trafiken minskar inne i stan, så miljön blir bättre. Det skapar också arbetstillfällen och gör Stockholm till en mer attraktiv turiststad, säger Anders Rörby.

Lönsamt?

Modellen är Hamburg som trafikeras av båtar med rum för 250 passagerare men som endast kräver en besättningsman.

Och att båttrafiken har samma taxa som bussar och tunnelbana, det är vanligt i andra städer, hävdar föreningen. Så nu ska uppropet och en namninsamling få landstinget att ändra uppfattning och vilja satsa de pengar som krävs.

– Deras utredning kom fram till att kollektivbåttrafik inte vore samhällsekonomiskt lönsamt, men då har de enbart räknat med arbetspendling och inte tänkt på att det byggs mycket bostäder kring Stockholms stränder just nu, säger Hans Lundqvist.

SL positiva

Punkt SE har inte lyckats nå någon på landstinget som velat uttala sig om trafikantföreningens förslag. Men SL:s planeringschef Per Ekberg är positiv.

– Vi är inte främmande för tanken, men det är landstinget som bestämmer över taxan.