Premiär för Aftonbladet TV7 - din nya tv-kanal

NYHETER

Anders Gerdin: Aftonbladets läsare ska känna igen sig

Foto: NYA TV-PROFILER Här är några av ansiktena du möter på TV7: 1. Fredrik Virtanen, 2. Jakob Andersson, 3. Fredrik Birging, 4. Johan Wiman, 5. Shirin Rågby Djavidi, 6. Sofie Fahrman, 7. Sofia Lundgren, 8. Linn Heed, 9. Teresa Tingbrand, 10. Mysia Englund.

I dag kommer din kvällstidning som tv-program.

Aftonbladet TV7 börjar sända.

- Med mixen av nyheter och livsstilsmaterial hoppas vi träffa målgruppen mitt i prick, säger chefredaktör Anders Gerdin.

Foto: "TV7 har mer nyheter än någon annan kanal", säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Det blir totalt 9,5 timmar program varje vardag om nöjesliv, mode, sex och samlevnad, hälsa, resor, mat-och givetvis mängder av nyhetssändningar.

- Det blir en kanal som fångar mycket av det som är bra i Aftonbladet, som lyckas med det som andra försökt: att göra kvällstidningsjournalistik i tv, säger Jakob Andersson, programchef i Aftonbladet TV AB.

Med hjälp av tidningens profiler, som Fredrik Virtanen och Sofi Fahrman, ska kanalen nå målgruppen, tittare mellan 15 och 44 år.

- Förutsättningen att vi vågar ta oss an detta är att vi har duktigt folk i huset, säger Jakob Andersson.

Når 3,7 miljoner tittare

Totalt kan 3,7 miljoner svenskar se den nya kanalen.

- Med Aftonbladet TV7 gör vi mediehuset Aftonbladets erbjudande mer komplett än vad någon konkurrent kan matcha, säger Mats Eriksson, tillförodnad vd för Aftonbladet TV7.

Ett viktigt inslag i den nya kanalen är nyheterna. Därför erbjuds tittarna flera korta morgonsändningar och åtta direktsända tiominutersprogram mellan klockan 17 och 21.

- Vi får mer nyheter än någon annan kanal, även jämfört med SVT och TV4, säger Anders Gerdin.

Förutom de egenproducerade programmen med Aftonbladets profiler har även en rad livsstilsprogram köpts in som handlar om allt från resor till matlagning.

Blocket kommer på tv

- Jag har alltid varit förtjust i fakta- och fritids-området. Det kommer vi att satsa mycket på, säger produktionsbolagets vd Elsa Falk.

I framtiden kan tittarna förvänta sig allt fler Aftonbladet-inslag i kanalen, exempelvis program från Blocket.

- Aftonbladets läsare ska känna igen sig när de ser kanalen, säger Anders Gerdin.

TV7 ikväll

Joachim Kerpner