Här är nya Facebook

NYHETER

Så kartlägger it-jätten ditt liv

Foto: STORA FÖRÄNDRINGAR Emanuel Karlsten, sociala medier-konsult, menar att vi inte är Facebooks kunder, utan deras produkt. ”Det är oss de tjänar pengar på”, säger han.

Med nya Timeline hoppas Facebook att vi ska dela med oss ännu mer av våra liv.

– Du behöver inte vara rädd, men det är bra att vara försiktig, säger sociala medier-konsulten Emanuel Karlsten.

Vilken dag som helst rullar Facebook ut sitt nya koncept Timeline.

Det betyder att din profilsida kommer att täcka hela ditt liv på Facebook, alla statusuppdateringar, alla bilder, alla platser du angett att du besökt.

Målet är att vi alla ska bli öppnare och dela med oss av hela vårt liv.

Dyra ledtrådar

Och det är förstås informationen om oss som är Facebooks affärsidé.

– Man ska komma ihåg att vi inte är Facebooks kunder, vi är deras produkt. Det är oss de tjänar pengar på, säger Emanuel Karlsten.

Ju fler ledtrådar, desto dyrare kan vi säljas till annonsörerna.

Kön, ålder och bostadsort är basinformation som har kunnat köpas också innan det fanns ett Facebook.

Men målgruppen för den riktade reklamen blir väldigt bred.

Och det är här Facebook kan fylla i på ett sätt som aldrig existerat tidigare.

Kvinnor i åldern 24 till 30 år som berättar att de just har inlett en relation kan bli måltavla för romantiska weekendpaket eller guldsmedsannonser.

Men också det du skriver i dina statusuppdateringar kan utnyttjas. Genom att söka efter ett kluster av listiga ord kan du identifieras som potentiell Indienresenär och erbjudas flygresor.

”Kolla inställningar”

Facebook säljer också dina kontakter. Om du gillat en produktsida eller deltagit i ett evenemang arrangerat av ett företag så sprids det i annonser till dina vänner som då förväntas bli intresserade av företaget.

Bra tycker många.

Inte alla.

Och det finns sätt att skydda sig.

– Det kan vara värt att kolla sina sekretessinställningar. Ta reda på vad du delar med dig av. Men det allra bästa sättet att skydda sig är förstås att bara skriva saker du kan stå för, säger Emanuel Karlsten.