Vanligare att lärare mobbar elever än tvärtom

Publicerad:
Uppdaterad:

6 procent känner sig kränkta av en lärare

Det är vanligare att en lärare mobbar en elev än tvärtom. Det visar en ny undersökning från Skolverket som Dagens Nyheter har tagit del av.

Tidigare undersökningar har visat att allt fler elever känt sig kränkta under 90-talet. Ändå är de nya resultaten överraskande. Undersökningen visar nämligen att 6 procent av eleverna känner sig kränkta av en lärare, medan 4 procent av lärarna känner sig kränkta av en elev.

- Oacceptabelt. Det finns inga ursäkter, däremot finns det förklaringar, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, till DN.

Frustrerande arbetssituation

Förklaringarna som Preisz uppger är bland annat att ambitionerna kring skolan har höjts samtidigt som resurserna skurits ner. Därmed får lärarna svårare att nå upp till målen och många känner sig därför frustrerade över sin arbetssituation.

- Men går det ut över barnen är det oacceptabelt.

Fredrik Modigh är undervisningsråd på Skolverket. Han tror att det är av yttersta vikt att man omgående tar tag i problemet och att det inte hjälper att stoppa huvudet i sanden.

- Kanske finns det också en föreställning om att lärare inte mobbar. Den uppfattningen är i så fall felaktig. Mobbning är inget barnfenomen, det är ett mellanmänskligt fenomen, säger Modigh, till tidningen.

Andreas Bjunér

Publicerad: