Lågprisbolagen äventyrar säkerheten

NYHETER

Hemlig larmrapport från brittiska flygledare

Lågprisflygbolagen lämnar säkerheten vid incheckningsdisken.

I en hemlig rapport slår brittiska flygledare larm om hetsen och stressen hos lågprisbolagens piloter, uppger SVT:s Aktuellt.

På Ryanair får piloterna lön efter hur många flygningar de hinner med per dag.

Lågprisbolagen fortsätter att expandera trots att andra flygbolag, däribland SAS, går på knäna.

Den svenska marknaden för lågprisbolagen blir allt större och allt fler bolag etablerar sig här.

Men expansionen går för snabbt.

Förra veckan stoppade Luftfartsinspektionen Transjets flygningar med anledning av säkerheten.

Nu får lågprisbolagen också hård kritik för sin bristande säkerhet samt stressen och hetsen av sina piloter.

Flygledare slår larm

I en hemlig rapport, som av misstag läckte ut, slår brittiska flygledare larm till brittiska luftfartsverket. De menar att lågprisbolagens piloter inte respekterar flygledarna, enligt SVT:s Aktuellt.

”Piloterna är så hårt stressade av sina bolags hårt pressade tidtabeller att de flyger in till flygplatserna för fort och för lågt. De stressar oss och kräver att få flyga in. De framför det på ett mycket aggressivt och bryskt sätt. Det här håller på att skapa en situation där säkerheten äventyras”, slår flygledarna fast i rapporten.

Skavsta flygplats, utanför Nyköping, är en av flygplatserna i Sverige som trafikeras av lågprisbolaget Ryanair. På bara 25 minuter ska samtliga passagerare stiga av, det ska städas, och nya passagerare ska gå på för att tidtabellen ska hållas.

Pilotföreningen varnar

Svensk pilotförening höjer ett varningens finger.

- Har pratat med några av piloterna som jobbat i några av de här bolagen. De säger att det är väldigt hård press och man känner en press hela tiden att man ska hinna med "no matter what", säger Michael Rongve till Aktuellt.

Samtidigt som säkerheten får stryka på foten ökar lågprisbolagen sina marknadsandelar i Sverige. Goodjet ska inom kort börja flyga inrikes mellan Stockholm och Göteborg - dessutom börjar man snart trafikera två nya destinationer från Arlanda, Alicante och Nice.

Halva lönen på ackord

På Ryanair får piloterna lön efter hur många flygningar de hinner med per dag. Halva lönen är ett sorts ackord helt beroende på hur fort de hinner landa och starta.

Piloterna måste alltså hetsa och stressa för att få ihop så mycket lön som möjligt.

- De får hålla sig inom reglerna, säger Ann Helen Eriksen, försäljningschef på Ryanair till Aktuellt.

I övrigt vill bolaget inte kommentera ärendet.

Fakta Lågprisflygbolagen

Marcus Noterius