Här blir könsrollerna helt utbytta – i gamla reklamannonserna

1 av 7 | Foto: Alcoa Aluminium
Konstnären kastar om könsroller i ny bildserie.
NYHETER

Konstnären Eli Rezkallah kastar om stereotypiska könsroller i en ny bildserie. I projektet återskapar han reklamannonser från 20-talet, där kvinnan fått överta mannens roll.
– Män får smaka på sitt eget sexistiska gift, säger han till Buzzfeed.

Den 31-åriga konstnären och fotografen Eli Rezkallah har skapat en bildserie med namnet ”In a parallel universe” där han gör om könsstereotypa reklamannonser från 20-talet och framåt, skriver Buzzfeed.

Foto: Hardee’s / Eli Rezkallah
Konstnären kastar om könsroller i ny bildserie.

Fick idén från släktingar

Idén fick han när han firade Thanksgiving med sin familj och hörde sina äldre släktingar sitta och prata om att kvinnor är bättre på att sköta hushållssysslor.

Foto: Schiltz / Eli Rezkallah
Konstnären kastar om könsroller i ny bildserie.

Kvinnosyn som fortfarande existerar

Han förvånandes över att kvinnosynen som återspeglas i de gamla annonserna fortfarande existerar för många människor runt om i världen.

– Så jag föreställde mig ett parallellt universum där rollerna kastas om och män får smaka på sitt eget sexistiska gift, säger Eli Rezkallah till Buzzfeed.

Foto: Van Heusen / Eli Rezkallah
Konstnären kastar om könsroller i ny bildserie.

Genom bilderna i projektet hoppas han att människor som fastnar i stereotypa könsroller ska öppna ögonen och inse hur absurd kvinnosynen är och vilka begränsningar det innebär.

Foto: Chase & Sanborg / Eli Rezkallah
Konstnären kastar om könsroller i ny bildserie.
ARTIKELN HANDLAR OM

Konst

Buzzfeed