”Är du gubbsjuk, Anton ?”

Foto: Anton Glanzelius är blygsam och vill inte kalla sig själv dokusåpakung. Så jag får smyga upp bakom honom för att på egen hand kröna Sveriges nye kung.
NYHETER

Du har makten att sätta tuttar och skrev i ansiktet på tittarna utan att kallas porrkung. Hur gör du?

–Jag vet inte ? Eller, hur menar du?

Det skiljer sig ibland inte så mycket från mjukisporr.

–Det är 35-grader hett där ”Paradise” utspelas och det finns en pool. Det är naturligt att deltagarna är lättklädda.

Är du tv-branschens Bingo Rimér?

–Det får stå för dig ? Jag tror på riktigt att det är intrigerna, relationsdramat, som är det intressanta med ”Paradise hotel”. Vi berättar historier, i bilder.

Jag älskar ”Paradise hotel”. Varför är det så lätt att fastna?

–Programmet bygger på drömmen om myten om att leva ett lyxliv, möta passionen, samtidigt som tittare får alla de intriger som man privat alltid snackar om med sina kompisar.

Du låter som en resebyrå.

–Haha? gör jag?

Varför snackas det så mycket skit om dokusåpor?

–För att det är lätt att göra det, och ofarligt. Man får aldrig kritik om man pratar dåligt om dokusåpa. Många som kritiserar lägger an en ton av att det gäller ett samhällsprogram. Doku­såpor ÄR underhållning, inte ”Kalla fakta”.

Det är irriterande att så många recensensenter gapar om dokusåpor utan att ha sett något.

–Jag tycker faktiskt att det är okej om man vill kritisera hela genren utan att ha sett så mycket. Det är värre när de ger sig på enskilda personer utan att ha sett programmen.

Exempel?

–Ta Naken-Janne i ”Farmen”, extremt medveten om vad han höll på med och gjorde det med glimten i ögat. Men det var ingen som brydde sig om det, utan man tog fäste vid att han gick runt näck ibland.

Men hallå! Han gick runt och visade snoppen. Vad skulle folk prata om tycker du?

–Ha ha, jo visst? men om man kritiserar program eller personer måste man vilja se nyanserna, det är det jag menar.

Är ni gubbsjuka där på hotellet? Natacha Peyre klagade på att ni bara filmade hennes bröst i början.

–Nej, inte alls. Men det är hennes fria rätt att känna som hon vill. Jag tycker inte att hon har rätt men jag förstår att hon tycker det är jobbigt med den otroliga exponeringen som kommit i och med programmet.

Har du blivit kär i någon som varit med?

–Nej. Aldrig.

Du gick från barnstjärnan i ”Mitt liv som hund” till producent för ”Paradise hotel”. Vad hände?

–Filmen var bara tre månader av mitt liv.Jag var med i en tv-serie efter det, ”Husbonden”, med min gudfar Sven Wollter, men jag ville bara bli fotbollsproffs när jag var liten. Sedan var det faktiskt Fredrik Belfrage som pushade mig att gå in i tv-branschen. Jag hamnade på tv-sporten 1994.

Det låter som om du gled in på en räkmacka i både film – och tv-branschen?

–Jo, visst? via föräldrarna kom jag in i teatervärlden och via Belfrage knödde jag mig in i tv-världen.

Du kommer från en fin kulturfamilj, mamma teaterskådis, pappa gammal jazzmusiker och kulturskribent? Är du svarta fåret?

–Nä men de tycker att ”Paradise hotel” är hopplöst.

Typiskt kulturarbetare.

–Ja, ha ha. Men eftersom jag älskar att jobba med det så är det okej för dem.

MAKTFAKTOR/ Anton Glanzelius

Veckans MAKT- bubblare

Belinda Olsson möter dem som har makt över våra liv och tankar. I dag Anton Glanzelius, exekutiv producent för ”Paradise hotel”.

Belinda Olsson