Oljeläckan den värsta någonsin

NYHETER

Nya Zeeland kämpar mot katastrofen

Foto: HOTET I containerfartyget Renas tank finns 1 700 ton brännolja. Bilden togs i söndags, när en annan båt försöker pumpa bränsle från det grundstötta fartyget.

Ett grundstött lastfartyg öster om Nya Zeeland har orsakat landets största maritima miljökatastrof någonsin.

I fartygets tank finns 1 700 ton brännolja – och försöken att täta läckan har misslyckats.

Både kaptenen och och andremannen på fartyget har gripits.

Foto: En liten pingvin som haft tur och räddats från oljan.

Fartyget gick på grund i onsdags i förra veckan, och sedan dess har oljeläckaget förvärrats dramatiskt.

Olja har redan nu börjat flyta in på stränderna – men det är bara början.

”Mycket värre”

– Jag måste förbereda er på att det kommer att vara mycket värre i morgon bitti, säger Catherine Taylor, chef för Nya Zeelands maritima enhet, till New Zealand Herald.

Sedan de ursprungliga läckaget på mellan 20 och 30 ton räknar Taylor med att fartyget har läckt mellan 130 och 350 ton till. Och än är inte läckan tätad.

Miljonkostnader

All besättning, 36 man, på det grundstötta fartyget har evakuerats sedan de skickat ut nödsignaler under tisdagen eftersom det liberiaflaggade fartyget riskerar att brytas sönder, rapporterar New Zealand Herald.

Hundratals personer arbetar nu med att städa upp oljan från stränderna. Redan nu uppgår kostnaden för ren­göringsarbetet till miljontals dollar.

Onödig fara och risk

Både kaptenen och andremannen på det oljeläckande fartyget har gripits.

Under stort polispådrag fördes den filippinske kaptenen på onsdagen in i en domstol i Tauranga, där han anklagades för att ha manövrerat fartyget på ett sätt som inneburit onödig fara och risk. Han släpptes dock mot borgen, med en uppmaning att inställa sig igen den 19 oktober.

Fartygets andreman, som hade vakten när fartyget i förra veckan gick på grund, greps också på samma grunder. Medierna uppmanades att inte publicera bilder av kaptenen eftersom hans advokat fruktade att "allmänheten skulle ta saken i egna händer".

Hård sjö i dag

På onsdagen gick hård sjö. Fartyget lutade kraftigt och belastningssprickor tydde på att Rena riskerade att bryta samman. Utöver de omkring 300 ton olja som läckt hade också 70 av de 1 368 containrarna ombord hamnat i havet.