Nu hjälper vi till att rädda liv

avMonika Israelsson

Nu startar insamlingen Gula båtarna – med din hjälp

1 av 7

Två räddningsbåtar, redo dygnet runt. Det skickar Sjöräddningssällskapet och medieföretaget Schibsted till Medelhavet.

Frivilliga sjöräddare ska rädda liv.

Nu startar vi insamlingen ”Gula båtarna” – och behöver din hjälp.

Treårige Alan Kurdi låg på mage på en turkisk strand, så som riktigt små barn kan ligga när de sover djupt. Men han sov inte.

Den kurdiske pojken var en av 2 892 människor på flykt undan krig, terror och förtryck, som drunknat eller försvunnit på Medelhavet hittills i år.

Plötsligt ekade alla ord och ursäkter tomma. Plötsligt surrade det kring fikabord, i omklädningsrum och på lunchmöten.

Vad gör vi? Jamen, vad gör vi på riktigt?

”Vi kan inte stå och titta på”

Frågorna ställdes även på Schibsted, det företag som äger bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Blocket.

– Många frågade vad företaget skulle göra. En idé kom om att låta de anställda skänka en procent av månadslönen. Men till vad? säger Magnus Ringman, HR-chef på Aftonbladet.

Han ringde Sjöräddningssällskapet, en ideell organisation med 100 000 medlemmar som drivs av 2 000 frivilliga sjöräddare.

– Jag sa: ”Vi når 67 procent av befolkningen. Ni kan rädda liv”, säger Magnus Ringman.

Sjöräddningssällskapet behövde inte någon lång betänketid.

– Jag tror många frivilliga har varit frustrerade. Vi kan inte stå och titta på när människor drunknar, säger Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström.

Stort intresse bland sjöräddarna

Räddningsinsatsen lanserades på Hela Sverige skramlar-galan på tisdagskvällen. Om tre veckor ska de Gula båtarna ligga redo vid en av de grekiska öarna. De är snabba och anpassade för skärgårdsmiljö. Namnet för tankarna till Folke Bernadottes vita bussar, som räddade judar från nazismens skräckvälde, och ska samtidigt påminna om de svenska färgerna gult och blått.

Sjöräddarna har strömmat till för att anmäla intresse till insatsen.

– Jag skickade ut ett informationsbrev vid 14-tiden. Vid midnatt hade 240 anmält sig. Många är sjukvårdare eller språkkunniga, som till exempel talar arabiska. Det är viktigt att de som åker är väl förberedda, det är inte lätta situationer det kan handla om, säger Rolf Westerström.

Varför skickar ni inte en färja i stället, så att folk kan ta sig säkert över havet?

– Det här är en humanitär insats. Vi kan inte gripa in i skeendet, det måste politikerna lösa, säger Magnus Ringman.

Livräddande reporter ombord

Aftonbladets reporter kommer att vara ombord och rapportera från insatserna. Men reportern ska vara utbildad i sjöräddning, ingå i besättningen och hjälpa till.

Sjöräddningssällskapet hoppas på att kunna vara i Medelhavet i sex månader. Ju mer pengar som kommer in till insamlingen, desto längre kan båtarna stanna.

– Jag förstår att människor har skänkt till många initiativ redan. Men i det här fallet vet du exakt vart pengarna går, säger Magnus Ringman.

Det här är Sjöräddningssällskapet

Sjöräddningssällskapet startade 1907, av fiskare som varnade folk för dåligt väder. Det är en ideell organisation och de frivilliga arbetar till vardags som allt från snickare till fiskare och läkare. När de har jour är de ständigt beredda. Går larmet ska de vara i båten och på väg ur hamnen på mindre än 15 minuter.

  Sjöräddningssällskapet lämnar hamnen 8 000 gånger per år. 1 000 gånger handlar det om nödlägen i någon form. Det är 70 procent av landets sjöräddningsinsatser.

Sjöräddarna har tidigare deltagit utomlands vid stora historiska händelser. Efter andra världskriget hjälpte de flyktingar från Tyskland och Polen. När Sovjetunionen kollapsat fanns båtar redo, men den gången uteblev flyktingströmmarna.

Schibsted äger Aftonbladet

Schibsted är ett internationellt medieföretag med 6 800 anställda i 30 länder.

I Sverige äger Schibsted bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket och Bokon.

Den första månaden på Medelhavet är garanterad. Därefter hoppas man på hjälp från allmänheten.

FÖRDJUPNING Läs mer om flyktingkrisen på vår specialsajt

ARTIKELN HANDLAR OM