Telias humoristiska svar hyllas på nätet

avClaes Olsson

1 av 2 | Foto: Twitter
Isak vill slippa ”stå ut med vuxenbebisar”.

Efter flera hatfyllda meddelanden bestämde sig Telia för att sätta ner foten.

”Någon verkar ha glömt att inkludera ’stå ut med vuxenbebisar’ i min arbetsbeskrivning”, skriver kundservicemedarbetaren Isak som svar till en person som kallar Telias reklamer för propaganda.

Mobiloperatören Telias reklamkoncept ”Folknätet” fortsätter, och flera verkar uppröras. Tidigare i år kritiserades annonsstrategin av sverigedemokraten Christina Milton. Hon uppskattade inte budskapet ”Sverige är till för alla” och skrev att Sverige är till ”för svenskarna”. Därtill hotade hon med att byta operatör. Telias kundservicemedarbetare svarade då att en person med sådana åsikter är välkommen att söka sig till en annan leverantör.

Hyllas för klockrent svar

Nu har Telia rutit ifrån igen. Efter återkommande hatfyllda påhopp på Twitter var det till slut ett meddelande om att operatören ”hyllar invandring” och sprider ”obehaglig propaganda” som blev droppen.

”Är det lugnt om jag använder din tweet som underlag vid nästa löneförhandling? Någon verkar ha glömt att inkludera ’stå ut med vuxenbebisar’ i min arbetsbeskrivning”, skriver kundservicemedarbetaren Isak i sitt svar.

Svaret, som har över 2 400 gilla-markeringar, tokhyllas i form av uppmuntrande kommentarer.

Telia: Tolererar inte hot

Roija Rafii, pressansvarig på Telia, beskriver deras sociala medier-strategi som ”värderingsstyrd”.

– Det är inte unikt eller konstigt att vi säger ifrån på sociala medier om någon beter sig illa. I det här fallet handlar det om att Telia har bombarderats med hot och hat och det har inte gått att hålla en konstruktiv dialog. Tålamodet brast, säger hon.

Men vad betyder ”värderingsstyrd”?

– Det innebär att vi inte tolererar hot, hat eller kränkningar. Vi står för nätkvalitet, inkludering och ett demokratiskt klimat och det inkluderas i all vår kommunikation, säger Roija Rafii.

Finns det risk att en medarbetare går för långt när den svarar på det här sättet?

– Det finns självklart en risk men det hör inte till vanligheterna att vi svarar på det här sättet. Vi uppmanar ofta till god ton men i det här fallet handlade det om hot och hat.

Vad tänker du om den goda responsen ni fått efter det här svaret?

– Vi gläds åt att det sprids och om det kan få folk att tänka till så blir vi enormt glada, säger Roija Rafii.

ARTIKELN HANDLAR OM

Sverige

Twitter