Passagerarplan flög fem gånger med skadad vingklaff

NYHETER

Efter en incident i Vilhelmina kontrollerades inte ett flygplan från Nextjet ordentligt utan fortsatte att användas.

Planet genomförde fem flygningar med en skadad vingklaff – först 24 timmar senare upptäcktes felet.

– Tyvärr har det brustit på individnivå i det här fallet, säger Henning Lindberg, pressansvarig på Nextjet.

1 av 4 | Foto: Joel Vogt
Det skadade planet.

Det var i april i fjol som flygplanet, en BAe ATP från Nextjet, landade i Vilhelmina. Ombord fanns 23 personer, 19 passagerare och fyra besättningsmän.

Körde av banan

Planet gled vid landningen av banan. Enligt Statens haverikommission rullade höger hjulpar drygt 150 meter utanför landningsbanan innan piloten kunde styra upp planet på banan igen.

Man körde dock på en lampa som flög upp och skadade vingen.

Efter tillbudet meddelade piloten vad som hänt. Nextjets tekniker var dock inte på plats utan hade lämnat flygplatsen. Piloten inspekterade då flygplanet själv, men kunde inte hitta några skador.

Därför flög man tillbaka till Stockholm, enligt plan.

Först 24 timmar senare upptäcktes strukturella skador på höger vingklaff. Man hade då inspekterat flygplanet ytterligare fyra gånger, men felet hade missats vid samtliga kontroller.

Borde inte flugit

Enligt haverikommissionens rapport var orsaken till den skadade klaffen med största sannolikhet tillbudet i Vilhelmina.

Haverikommissionen konstaterar att den skadade vingklaffen hade sprickor och andra skador som sannolikt påverkat hållfastheten.

Flygplanet var därmed inte luftvärdigt för de fem flygningar som genomfördes efter landningen i Vilhelmina och borde aldrig ha använts, enligt haverikommissionen.

”Skadan svår att upptäcka”

Henning Lindberg är pressansvarig på Nextjet. Han säger att det brustit på individnivå. Att piloten gjort fel.

Hur kunde man missa detta vid fem tillfällen?

– En anledning kan vara att man lagt väldigt mycket fokus på hjul och landningsställ i sin pre-flight inspection. Skadan var dock på ett område som gör att den är ganska svår att upptäcka. Bland annat är det en avvikande färg på det stället.

Har det här lett till några åtgärder eller förändring av rutiner?

– Vi har inte ändrat rutinerna kring pre-flight inspection men däremot har vi genomfört utbildningar om hur de utförs och om vikten av noggrannhet.

ARTIKELN HANDLAR OM