Färdtjänsten hämtade inte Birgit – då grep David, 22, in

1 av 2 | Foto: Privat
NYHETER

Birgit hade väntat på färdtjänst i två timmar – då hittade krogägaren David henne utanför sin restaurang. Han bjöd på middag med vin och taxi hem.

– Man får ont i hjärtat när sånt här händer, säger David.

På onsdagen kom David Cakir, från Norsborg i södra Stockholm, till krogen Far & son som han driver inne i stan. Han dök först upp strax före 16, då restaurangen öppnar.

Direkt fick han syn på en äldre dam som stod och väntade på någon utanför restaurangen, som ligger i samma hus som ett aktivitetscenter där äldre får lära sig att använda sig av datorer och jobba med IT.

– Jag tänkte inget på det, utan gick in och öppnade. Men jag la henne på minnet, säger David.

En halvtimme senare var han ute och tog en cigarett. Damen stod kvar. Och vid 17.30 såg han henne igen – ute i kylan på trottoaren. David bestämde sig för att fråga henne vad hon väntade på.

”Började nästan gråta”

Då berättade kvinnan, som visade sig heta Birgit, att hon hade beställt skjuts av färdtjänsten – som enligt henne skulle varit på plats redan vid klockan 16. David ringde upp och höra att det var många bokningar den kvällen, och att Birgits bil därför var försenad.

Birgit hade ont i huvudet, och David bjöd in henne på ett glas bubbelvatten på restaurangen. Snart fick de besked om att en bil skulle finnas på plats om sju minuter – men sedan dök den aldrig upp.

David gav upp försöken att få kontakt med färdtjänsten och bjöd Birgit på middag istället, med tillhörande vinglas.

– Hon började nästan gråta först, och sa: ”varför ska det vara såhär”.

David fortsätter:

– Jag satt med henne i en timme sen, det var riktigt nice. Hon snackade om gamla minnen och vi garvade tillsammans, säger David.

Foto: Privat
Efter middagen fick David betala en taxi åt Birgit ur egen ficka.

”Känns som ingen brydde sig”

Efter middagen tog David Birgits transportproblem i egna händer, och betalade en taxi åt henne. David är glad över mötet.

Men han är lika upprörd över hur hon behandlades av färdtjänsten. Därför valde han att berätta om händelsen i ett inlägg på Facebook.

– Det här får inte hända igen. Kolla, hon är en gullig dam, hon kom dit för att plugga IT och lära sig dator. Sen får hon vänta en massa timmar.

Han fortsätter:

– När vi kom till Sverige efter flykten var det världens bästa land. Det får inte börja bli såhär. Det kändes som att ingen brydde sig, ingen bad ens om ursäkt.

Tekniskt fel låg bakom

Christian Hoffman är pressekreterare på Trafikförvaltningen som ansvarar för färdtjänsten. Enligt honom drabbades hela färdtjänstens bokningssystem under onsdagseftermiddagens av ett större tekniskt fel.

– Mellan klockan fyra och kvart över fem låg hela systemet nere. Under den tiden gick inga beställningar till färdtjänsten fram till bilarna. Våra rutiner är att informera kunderna när det blir sådana här fel, men när det handlar om större avbrott hinner man inte alltid ringa upp alla, säger han.

Trafikförvaltningen beklagar det inträffade. De utreder fortfarande vad felet berodde på och hur många som drabbats.

ARTIKELN HANDLAR OM

Stockholm