Så orkar du vara vaken under OS

NYHETER

Tänker du vara vaken för att se OS-invigningen klockan tre i natt?

Planerar du en OS-månad med mindre sömn för att inte missa ett endaste ögonblick?

Lugn, det finns sätt att orka.

Att OS hålls Vancouver i Kanada innebär för oss svenskar att många av de mest spännande matcherna och loppen äger rum när vi vanligtvis är inne i vår allra djupaste sömn.

Och att störa sömnen är dumt. De flesta människor behöver minst fem och en halv till sex timmars sömn per natt. Timmar som bör läggas helst på, just det, natten.

– Människan är biologiskt anpassad att jaga föda på dagen. Naturen har gjort oss till att sova när det är mörkt, säger överläkare Marianne Ors, som är sömnforskare och arbetar på Neurofysiologiska kliniken på Universitetssjukhuset i Lund.

Brist på sömn är ingen lek

Av för lite sömn blir man irriterad och sur och tappar i koncentration och produktivitet. Det kan även försämra immunsystemet och på lång sikt öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar och fetma.

– För lite sömn ökar även riskerna i arbetet om man till exempel är chaufför. Att vara riktigt trött är som att köra rattfull, säger Marianne Ors.

Enligt Ors har man ingen sömnbank. Du kan inte sova extra mycket inför OS och sedan "ta ut" timmar bara för att en svensk har medalj-chans.

Varva ner tidigt

Men det finns sätt att både äta kakan och behålla den. För den hockeyintresserade hålls många av matcherna vid fyra-tiden på morgonen, svensk tid.

– Man kan försöka lägga sig redan vid tio på kvällen. Då får man sex timmars sömn. Drick inget koffein efter lunch och försök att aktivt varva ner redan tidigt på kvällen. Släck ner lamporna och se till att sovrummet är svalt och skönt. Ta sedan en tupplur på dagen. Ät lunchen snabbare och se till att få 20-30 minuters vila på dagen, säger Ors.

Ors rekommenderar även att man väljer vilka russin man vill plocka ur OS-kakan så att man kommer ur OS-månaden både pigg och frisk.

– Välj att se just det du verkligen är intresserad av och spela in det andra.