Nu ska cyklister få köra mot rött

avCarina Bergfeldt, Mikael Löfström

NYHETER

Köra mot rött?

Jajamensan.

Enkelriktat?

Inga problem.

Flera Stockholmspolitiker vill tillåta cyklister att köra lite hur som haver.

Varje dag rör sig omkring 150 000 cyklister i Stockholms innerstad. Antalet cyklister i huvudstaden har fördubblats de senaste 15 månaderna.

Nu ska flera initiativ tas för att göra livet lite lättare för dem.

Mot rött och enkelriktat

Bland annat vill flera tunga politiker i Stadshuset ge cyklisterna möjlighet att cykla mot rött vid vissa tillfällen samt mot enkelriktat, något som redan är tillåtet för cyklister i många andra länder.

Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) konstaterar att många redan bryter mot reglerna. Han anser att det är bättre att ”under ordnade former se till att det blir lagligt”.

– När man sitter på en cykel åker man inte två kvarter extra för att komma rätt. Det är bättre att ha en regel som gör att bilisterna är beredda på det här, säger Per Ankersjö.

”Fungerar bra i andra länder”

Förslagen ovan är redan tillåtet i flera länder i Europa. Enligt Christian Juul, ordförande i intresseorganisationen Cykelfrämjandet, fungerar det bra i länder som Danmark, Tyskland och Holland.

– Man måste underlätta för cyklisterna. Det är frustrerande att i hög fart tvingas stanna vid ett rödljus, trots att man kan svänga höger utan problem. Det fungerar väldigt bra i många andra länder, det finns ingen anledning till att det inte skulle fungera även i Sverige, säger Christian Juul.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) är också försiktigt positiv.

– Det är första gången vi tar ett helhetsgrepp om cykelresandet, på samma sätt som vi tar ett grepp om övriga vägdelar, säger hon till DN.

”Bör gå försiktigt fram”

Roger Johansson, trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket, tycker att man ska gå försiktigt fram med förändringar av gamla system.

– Jag tror att man ska vara väldigt försiktig. Jag drar mig till minnes när fotgängarna fick företräde vid oövervakade övergångsställen, det ledde till ganska mycket oreda, säger han.

Att genomföra de här förändringarna skulle sannolikt kräva antingen en lagändring eller tillstånd från Transportstyrelsen. Stockholm stad driver på frågan hos politiker i regering och riksdag, skriver DN.

I höst presenteras därför en ny cykelplan som ska ge huvudstaden fler och bättre cykelvägar.

”Det blir hur farligt som helst. Laglöst land.”

En förkrossande majoritet av läsarna tycker inte att cyklister ska få köra mot rött. Det vill höga politiker i Stockholm – med stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) i spetsen. Aftonbladets trafikexpert, Robert Collin, höll med läsarna.

Läs den roliga chattdebatten här! /Karin Magnusson