Hon var lobbyist för tobaksjätte

Av: Erik Wiman, Richard Aschberg

Publicerad:

Nya UD-toppen Tanja Rasmusson jobbade åt ökända Philip Morris - så sent som i somras

Som lobbyist för omdiskuterade tobaksbolaget Philip Morris har Tanja Rasmusson (M) arbetat med omvärldsbevakning och medieanalys. I dag är hon statssekreterare hos biståndsminister Hillevi Engström. EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) är kritisk till ”svängdörrarna” fram och tillbaka mellan tobaksindustrin och politiken.
Foto: Moderaterna
Som lobbyist för omdiskuterade tobaksbolaget Philip Morris har Tanja Rasmusson (M) arbetat med omvärldsbevakning och medieanalys. I dag är hon statssekreterare hos biståndsminister Hillevi Engström. EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) är kritisk till ”svängdörrarna” fram och tillbaka mellan tobaksindustrin och politiken.

Tanja Rasmusson utsågs av regeringen till stats­sekreterare på UD.

Så sent som i somras var hon topplobbyist hos Philip Morris - ett bolag som satsat tiotals miljoner på att stoppa EU:s hårdare ­tobaksregler.

Aftonbladet har tagit del av tobaksjättens hemliga dokument som avslöjar en stenhård lobbykampanj och möten med en tredjedel av alla EU-parlamentariker.

Tanja Rasmusson, 43, har fått jobb som statssekreterare hos biståndsminister Hillevi Engström. Hon kommer från ett jobb på det omstridda tobaksbolaget Philip Morris. Hon har fungerat som lobbyist och haft titeln manager regulatory affairs.

– Jag jobbade med omvärldsbevakning och medieanalys. Jag var också den som berättade om hur svensk lagstiftning fungerar eftersom jag är jurist i botten.

Seger i parlamentet

Aftonbladet har tagit del av interna dokument från Philip Morris. I dem framgår att Sverige av bolaget ses som ett tobaksvänligt land.

Hela tobaksindustrin har kraftsamlat sina lobbyinsatser inom EU det senaste året inför beslutet om de nya tobaksdirektiven i unionen. Bara Philip Morris har enligt uppgift till Aftonbladet haft över 160 lobbyister till sitt förfogande för att uppvakta beslutsfattarna.

I de interna dokumenten uppger bolaget att de haft möten med 34 procent av ­alla ledamöter i EU-parlamentet.

Enligt Tanja Rasmusson jobbade hon inte operativt med den typen av kontakter.

Ett helt avsnitt i Philip Morris-dokumenten ägnas åt hur lobbyarbetet ska läggas upp taktiskt. Lobbyisterna ska lägga tonvikten på vissa avgörande frågor i stället för att försöka strida om varenda punkt.

Resultatet blev en seger för tobaksbolagen på flera avgörande punkter när ­tobaksdirektivet klubbades i EU-parlamentet i veckan:

De så kallade e-cigaretterna kommer även fortsättningsvis att säljas i vanliga butiker och inte bli klassade som läkemedel.

Förbudet av mentol­cigaretter skjuts upp.

Förbudet mot de extra smala cigaretterna stoppas.

Enligt uppgift till Aftonbladet har Philip Morris identifierat nyckelpersoner inom EU-maskineriet och därefter anlitat externa lobbyister som man vet har kontakt med dessa personer.

”Mer intensiva”

En av de svenska parlamentarikerna som har uppvaktats är Piratpartiets Christian Engström.

– Jag tog emot dem för att jag var intresserad av den svenska snusfrågan, men de ville mer prata om sin syn på de föreslagna begränsningarna gällande cigarettpaketens utformning, säger han.

– Det är lobbying kring mycket här i Bryssel, men tobaksindustrin är lite mer intensiv.

”De har anmälts”

I EU:s lobbyregister har Philip Morris uppgett att de satsat drygt 12,1 miljoner kronor på insatsen kring de nya tobaksdirektiven, men många tror att det handlar om mycket mer pengar.

– Philip Morris har anmälts till kommissionen för att ha underrapporterat lobbykostnaderna, säger EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP).

Han är kritisk till Tanja Rasmussons hopp från ­tobakslobbyn direkt in i den svenska toppolitiken.

– De här svängdörrarna fram och tillbaka till tobaksindustrin är ju precis en sådan resa som EU-kommissionens rättschef Michel Petite har gjort. Han har fått väldigt mycket kritik för det, men i Sverige är det ingen som reagerar.

Publicerad: