Sjöfartsverkets helikoptrar saknar utrustning för att släcka bränder

NYHETER

Skogsbränderna härjar på flera håll i Sverige.

Norska helikoptrar har lånats ut till Sverige och italienska brandflyg är på väg hit.

Samtidigt har Sjöfartsverket sju helikoptrar som inte går att använda för brandsläckning – eftersom de saknar en lastkrok.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar, av tillverkaren AgustaWestland, har varit mycket omdiskuterade.

SVT:s Uppdrag granskning gjorde under 2015 en granskning av miljardupphandlingen av helikoptrarna. De avslöjade bland annat att Sjöfartsverket bröt mot lagen om offentlig upphandling och att ledningen höll viktiga dokument hemliga.

Foto: Sjöfartsverket
Sjöfartsverkets helikopter av modellen AgustaWestland AW139.

Efter granskningen gjordes ett flertal utredningar som visade att Sjöfartsverket brutit mot flera regler och lagar i samband med upphandlingen.

Kan inte användas för att släcka skogsbränder

Helikoptrarna har inte utrustningen som krävs för att släcka skogsbränder. De saknar nämligen en lastkrok som kan lyfta vattentunnor för att vattenbomba bränder i skogen.

I AgustaWestlands första offert fanns en lastkrok med, något som inte fanns med i senare offerter. SVT har tagit del av dokument som visar att lastkroken valdes bort.

Riksdagsledamoten Mikael Oscarsson (KD) är kritisk mot situationen med Sjöfartsverkets helikoptrar och har varit engagerad i frågan i flera år.

– Det är en stor skandal att staten har helikoptrar i sin ägo som inte kan användas för att släcka bränder på grund av att de inte har en lastkrok, säger Mikael Oscarsson till Aftonbladet.

Vill att Försvarsmakten ska ha ansvar för helikoptrarna

Enligt Mikael Oscarsson bör Försvarsmakten få ett övergripande ansvar för alla helikoptrar som finns i statens ägo.

– Det är högst rimligt att statens helikoptrar styrs av en huvudman. I en statlig utredning som kom redan 2012 föreslog utredaren att ansvaret ska gå över från Sjöfartsverket till Försvarsmakten, och att Försvarsmakten ska få ansvaret för alla helikoptrar. Det skulle innebära att helikoptrarna skulle kunna användas optimalt för sjöräddning, brandbekämpning och militär verksamhet, beroende på vad som är mest akut, säger Mikael Oscarsson.

Enligt Fredrik Nordanslätt, kommunikatör på Sjöfartsverket, är helikoptrarna avsedda för att lokalisera och undsätta nödställda inom det som räknas som sjö- och flygräddning. Men helikoptrarna kan på begäran användas för att reka eller evakuera människor under skogsbränder.

”Något sådant krav har aldrig ställts på oss”

– Men för att kunna bidra vid släckningsarbete måste vårt uppdrag breddas och det är ett politiskt beslut, något sådant krav har aldrig ställts på oss. I dag är räddningshelikoptrarna inte utrustade med lastkrok och de kan inte flyga med hängande last. Det är också en utbildningsfråga eftersom helikoptrar beter sig på ett annat sätt med en sådan last, säger Fredrik Nordanslätt.

Varför valdes krokarna bort när helikoptrarna köptes in?

– Man valde bort det eftersom det inte ingår i vårt uppdrag. En sådan lastkrok går att montera i efterhand, förutsatt att vi får uppdraget att hjälpa till vid situationer där en lastkrok behövs.

Aftonbladet har sökt justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) utan att lyckas.

De var Sveriges fem största skogsbränder 00:45
ARTIKELN HANDLAR OM