Slut på hysch-hysch om godsstölder

NYHETER

Den skånska häleriligan hade samlat på sig varor för miljontals kronor, stulna vid flera fräcka lastbilskupper.

Transportbranschen kräver krafttag från polisen. Men det kan också finnas anledning till självkritik, tycker Kent Carlsson, vd på Cargonet Sverige.

Hittills har det varit alltför mycket hysch-hysch om stöldproblemen, anser Kent Carlsson. Av rädsla för dåligt rykte har många företag undvikit att polisanmäla stölder.

Fem män sitter häktade för grovt häleri efter polistillslaget mot ett tjuvgodslager i Östra Grevie utanför Malmö. Där fanns totalt 120 lastpallar med datorer, hemelektronik och kläder. Ännu mer hittades vid husrannsakningar hos de misstänkta.

Avancerade metoder

Hur stölderna gått till vet polisen ännu i inte detalj, berättar vice chefsåklagare Mats Ericsson.

Det handlar bland annat om en hel trailer med varor som skulle levereras till fyra av El-Gigantens butiker i Skåne. Andra varor i lagret härrör från två lastbilssläp som stals hos en speditionsfirma i Danmark. När de tömts på varor lämnades de tillbaka på den danska firmans område.

I takt med att säkerhetsnivån höjs inom transportbranschen blir småstölderna färre, enligt Daniel Ekwall, doktorand i transportsäkerhet på Högskolan i Borås. Men mycket återstår för att få bukt med ligor som opererar med mer avancerade metoder.

– Än så länge har problemet med stölder varit så litet för branschen i stort i Sverige att det inte har lönat sig, säger Daniel Ekwall.

Vinstmarginalerna är små i transportbranschen, understryker han.

Kräver mer polisarbete

Enligt Kent Carlsson på Cargonet Sverige har många företag låtit sina säkerhetsavdelningar jobba med stöldproblemen i stället för att göra det till en företagsledningsfråga.

Nu jobbar han för bildandet av ett särskilt branschråd. Ett krav som rådet ska driva är att polisen bildar en central enhet som arbetar mot godsstölder.

Detta är något som diskuteras inom rikskriminalpolisen, berättar Arne Andersson, chef för kriminalavdelningen där. Men inga beslut är fattade.

– Det kan vara så att vi finner att branschen skulle kunna göra mer själv, säger han.

Cecilia Klintö/TT