”Vår lyxkonsumtion ökar”

NYHETER

Svenskarna mer märkesmedvetna

Dior, Prada, Chanel, Gucci och Calvin Klein.

Svenskarna blir alltmer modemedvetna och i takt med det köper vi fler märkesvaror.

– Lyxkonsumtionen har ökat jättemycket de senaste åren, säger Annelie Ståhlberg, socialantropolog vid Lunds Universitet.

Foto: Pontus Höök
Stilförebild Prinsessan Madeleine är en av de modemedvetna kända personerna som påverkar svenskarna.

Enligt Annelie Ståhlberg som forskar om just lyxkonsumtion är en av förklaringarna till att alltfler svenskar väljer att lyxkonsumera medias fokusering på trender och märkesvaror.

– Media har stark inverkan och det är mycket fokus på lyx och mode. Tittar man i tv-tablåerna så är det hur mycket som helst om det. Shopping är ett genomgående tema, titta bara på ”Sex and the city” som handlar otroligt mycket om märken som Dior.

Koppling till kändisar

Att svenskarna dessutom har mer pengar över i plånboken, gör att vi är ännu mer benägna att lägga våra slantar på lyxvaror.

– Märkesfixeringen ökar och det finns en stark koppling till kändislivet också. Dels via utländska stjärnor som Paris Hilton och Britney Spears,

men vi har också lokala entusiaster som prinsessan Madeleine och Peter Siepen som är väldigt medveten om vad han har på sig.

Är du själv intresserad av shopping? – Ja, jag blir så klart påverkad jag med. Det finns många vackra saker och det blir man ju påverkad av. Själv gillar jag skor och goda viner, det är härligt.

Vilket är senaste inköpet?

– Jag köpte nyligen ett par fina mockastövlar från Ilse Jacobsen.

Läs mer: