Amazon bytte ut Hitler-app

Nätjätten Amazon har bytt utseende på sin mobilapp – igen.

Detta sedan många tyckte den förra var alldeles för lik Adolf Hitler.

– Inte den bästa associationen för ett varumärke som vill väcka glädje, säger varumärkesexperten Vicky Bullen till BBC.

Många anklagar nätjätten för att vara alltför dominerande och att grundaren Jeff Bezos har för mycket makt.

Men när användare tyckte att deras app-symbol liknade naziledaren Adolf Hitler reagerade Amazon blixtsnabbt.

"Det ser ut som en liten glad kartong-Adolf", skrev en kund.

En annan kund twittrade: ”Mina föräldrar använder Amazon varje dag. De kommer att bli förvirrade i några dagar. När de undrar var appen tog vägen ska jag bara säga åt dem att leta efter kartong-Hitler.”

Det var i januari som Amazon bytte symbol på sin app – från en kundvagn till företagets leende mun tillsammans med en bit blå tejp.

– Oturligt för Amazon kom deras visualisering av pakettejp omedelbart att associeras med en Hitler-mustasch, säger varumärkesexperten Vicky Bullen till BBC.

Hon fortsätter:

– Det är inte den bästa associationen för ett varumärke som vill väcka glädje.

Amazon drog snabbt öronen åt sig och har nu bytt app-symbolen igen. Den blå tejpbiten ser nu inte längre ut som en mustasch.

– Det visar att Amazon bryr sig om vad deras kunder säger, säger designern Laura Weldon till BBC.

 

Den förra app-ikonen – och den nya.
Den förra app-ikonen – och den nya.
Amazons grundare och vd, Jeff Bezos.
Amazons grundare och vd, Jeff Bezos.
Publisert:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN