Ny forskning visar: Därför kör BMW-förare som idioter

avNicole Gustafsson

Publicerad:

Snabba, dyra och exklusiva.

Ny forskning har kartlagt vilken typ av människor som väljer att köra statusbilar som BMW och Audi.

– De som var mer ovänliga till sin personlighet hade en större dragning till statusbilar, professor Jan-Erik Lönnqvist på Helsingfors universitet.

Tidigare forskning har visat att förare med dyra bilar oftare bryter mot trafikregler. För att förklara fenomenet har man menat att förmögenhet kan resultera i statuskonsumtion och ett oetiskt beteende.

Men nu har forskare vid Helsingfors universitet i Finland sett ett annat mönster som inte har med pengar att göra, utan med personlighetstyp.

– De här personlighetsdragen förklarar viljan att äga statusprodukter och samma personlighetsdrag förklarar också varför de oftare än andra bryter mot trafikregler, säger Jan-Erik Lönnqvist, professor i socialpsykologi vid universitet.

Ny forskning visar att förare som väljer statusbilar som till exempel BMW, Audi och Mercedes ofta är självcentrerade män.

Självcentrerade män äger i större utsträckning statusbilar

Forskarna valde att undersöka kör- och konsumtionsvanor hos 1 892 bilägare. Svaren analyserades sedan enligt en femfaktorsmodell som mäter personlighetsdrag som bland annat öppenhet, emotionell stabilitet och vänlighet.

Svaret forskarna fick var entydigt: självcentrerade män som är stridslystna, omedgörliga, osympatiska och oempatiska äger i större utsträckning statusbilar som Audi, BMW och Mercedes.

Samtidigt påpekar Lönnqvist att pengar är en förutsättning för att äga statusprodukter.

– Men vi kunde ändå se att de som var mer ovänliga till sin personlighet hade en större dragning till statusbilar. Det är personer som ofta tycker att de är bättre än andra och som vill att det ska synas utåt.

Ordentliga personer dras också till statusbilar

Forskarnas resultat visar att det även finns en annan personlighetstyp som dras till statusbilar: De ordentliga.

– Antagligen förklaras den här kopplingen av deras kvalitetstänk, att de uppskattar hög kvalitet. Alla bilmärken har ju en viss image och genom att köra med en pålitlig bil signalerar de samtidigt utåt att de är pålitliga, säger Lönnqvist.

Kopplingen mellan personlighetstyperna som är ordentliga och intresset för statusbilar fanns både bland män och kvinnor. Däremot hittade forskarna ingen koppling mellan självcentrerade personlighetsdrag och statusbilar bland kvinnor – utan bara bland män.

En förklaring till det kan vara att bilar helt enkelt inte har samma betydelse som statusmarkör för kvinnor, menar forskarna.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

BMW

Audi

Mercedes