Eleverna sätter färg på skolans väggar

avRobert Rosén

Foto: Robert Rosén
Mohammed Refai sprayar noggrant på gul färg på muralmålningen.

På Örtagårdsskolan har uppehållsrummets vita väggar fyllts med färg.

Det sedan sjundeklassarna gjort en muralmålning.

– Man blir lycklig i hjärtat och kan säga ”Det var jag som gjorde det här”, säger Abodi Amdouni, en av eleverna bakom målningen.

Väggarna i uppehållsrummet på Örtagårdsskolan på Rosengård brukade vara vita och trista, enligt eleverna. Det är de dock inte längre.

De senaste dagarna har nämligen rummet fått liv då sjundeklassarna spraymålat en muralmålning under temat ”utopi/dystopi”, vilket förenklat innebär positiva och negativa saker.

Tredagarsprojektet är en del av ”Bästa Biennalen”. Under den regionala konstsatsningens flagg genomförs ett dokumentärfilm- och muralmålningsprojekt på Örtagårdsskolan.

– En del i arbetet är att eleverna gör en muralmålning, samtidigt som de dokumenterar det de gör. Dokumentärfilmen kommer sedan att visas på konstmuseet i nästa vecka medan muralmålningen blir kvar på skolan, säger Linda Persson, drama-, teater- och filmpedagog på Kulturförvaltningen.

26 elever bakom målningen

Projektet genomförs av Malmö Konstmuseum och Kulturkopplingen, som tillhör Malmö Kulturskola. Grundskolor i Malmö fick ansöka om att vara en del av projektet. Förvaltningen valde därefter ut Örtagårdsskolan, som nyligen återuppstartat sitt högstadium.

– En av anledningarna till att just Örtagårdsskolan fick det var att de ska starta ett högstadium här, säger Linda Persson.

I det rum som spraymålats de senaste dagarna har de 26 sjundeklassare turats om att sätta färg på väggarna. Samtidigt har de filmat hela projektet och därefter redigerat ihop den dokumentärfilm som sedan ska visas upp.

– Filmingen har gått bra och nu ska det bara redigeras, men det är lite svårare, säger Hatice Redzepovska, som målat gubbar på ena väggen och ingår i redigeringsgruppen.

Hur är det att allt ni gör filmas?

– Det är bra för då dokumenteras det ju, säger Redzepovska.

1 av 3 | Foto: Robert Rosén
Konstnären Lisa Ewald ger Mohammed Refai målningstips.

”Var jättetråkigt innan”

Vad tycker du om förändringen ni har fått här?

– Det är bra för det var jättetråkigt innan med vita väggar. Nu är det färg överallt.

En annan av eleverna som deltagit i målningen är Abodi Amdouni.

– Istället för att nån ska komma och måla det vitt, svart eller orange så kan vi göra vår egen design, säger han.

Hur är det att få göra det själv?

– Det är en stor grej. Man blir lycklig i hjärtat och kan säga ”Det var jag som gjorde det här”.

Mentor Carina Sterner låg bakom ansökningen som Örtagårdsskolan fick beviljad.

Positiva sidor kommer fram

– Jag tycker det är ett jättebra projekt för mina elever. För de samarbetar och vi är ju en helt ny klass och ett helt nytt högstadium. Så jag tycker det är jättebra. Vi ser ju positiva sidor hos elever som vi inte ser annars, förklarar hon.

Vad är det för sidor?

– Där vissa elever får skina, som kanske inte skiner vid andra tillfällen.

Målningen har övervakats av konstnären Lisa Ewald, som tillsammans med eleverna tagit fram en skiss för hur rummet skulle utformas.

– Sprayburk är ett så tacksamt material att jobba med. Förhoppningsvis känns det lite roligare än en vanlig bildlektion, när man får tillgång till en sprayburk. Till och med vuxna tycker ju att det är ganska festligt att spraya med något. Det är någonting som tilltalar med det materialet, säger Ewald.

Vill få ringar på vattnet

Vad hoppas ni uppnå med det här projektet?

– Det enkla när det gäller muralmålningen tänker jag är att få göra om en ganska tråkig miljö till en färgglad och härlig miljö. Till ett rum som man vill vara i och som sjundeklassarna kan känna sig stolta över att de själva målat.

Från skolhåll hoppas man också att projektet ska ge ringar på vattnet.

– Det är det vi som skola är ute efter. Det som ger något mer för eleverna. Allting runtomkring är roligt men det är elevernas respons som är det viktigaste, säger Carina Sterner.

I samband med arbetet på Örtagårdsskolan genomförts har fyra andra högstadieskolor i kommunen haft workshops på Malmö Konstmuseum.

ARTIKELN HANDLAR OM

Rosengård

Malmö

Konst