Djuren lider – de går fria

NYHETER

Veterinären avlivade katten av misstag

1 av 2 | Foto: Blev av med legitimationen Den 89-årige veterinären som sydde hunden Tok utan att bedöva tog också livet av en katt i misstag. 2010 blev han av med sin veterinärlegitimation.

Från 2010 fram till i dag har tre veterinärer gjort så allvarliga fel att deras legitimation dragits in. För 13 andra har det blivit varning.

Ytterligare 59 har fått en erinran.

Men flera djurägare som drabbats är kritiska till hur kontrollsystemet fungerar.

Det är mycket svårt att få rätt om ens djur blivit felbehandlat. Påföljderna har känts meningslösa och djurägare berättar att de även blivit dåligt bemötta.

”En enorm förlust”

I ett fall där en katt blev felaktigt avlivad, hävdade veterinären att djurägaren bett om det, trots att det var uppenbart att det skett en förväxling.

– Det var det som kändes jobbigast, förutom att lilla Brownie dog, säger djurägaren som vill vara anonym.

– Förlusten var enorm. När vi kom hem till lägenheten kändes det så tomt, alla kattleksaker var framme, som vi lämnat dem. Vi försökte sova där men det gick inte, vi fick sova hos min sambos mamma. Det som kändes så ofattbart jobbigt var att vår oskyldiga katt, vårt första gemensamma djur, skulle behöva lida för någons fel, misstag, nonchalans.

Ingen kompensation

Djurägaren fick inte en krona i kompensation, veterinären blev varnad.

En annan djurägare förlorade sin hund på grund av att veterinären agerade oskickligt.

– Som djurägare har du bevisbördan, men du har inte ens rätt till journalen om du har varit hos en privat veterinär. Hur ska man då kunna bevisa någonting, frågar sig djurägaren som vi kan kalla Lovisa.

– De har sina författningar att gå efter. Men även om de bryter mot dem så händer ingenting.

– En varning – vad har den för effekt? Den har ingen ekonomisk påföljd, och vem får reda på det? Det kommer ju inte ut som en varning för andra. Det kostar inte en krona.

”Systemet skyddar dem”

– Hela systemet är bara ett stort skydd för veterinärerna! Detta är näringsverksamhet och vi är kunder. Vi har ingen aning om vad vi får för det vi betalar. Och det går inte att reklamera, säger Lovisa.

I ditt fall fick veterinären en varning. Fick du inte viss upprättelse ändå?

– Varningen är ju något som bara har uttalats, ingenting mera.  Han går till jobbet i morgon igen. Han tjänar sina pengar ändå. Alla djurägare är ansvariga för sitt djur och är skyldiga att söka veterinär och ta hand om djuret, men om en veterinär råkar sätta fast ett ben bak och fram får det ingen påföljd!

– Som konsument går det inte heller att få rätt. Allmänna reklamationsnämnden tar ju inte i det. Det som återstår är ansvarsnämnden – och där sitter andra kollegor. Alltså: Du kan inte göra någonting.

”Borde finnas på nätet”

Lovisa anser att alla beslut om prickade veterinärer skulle vara tillgängliga digitalt.

– Då hade alla haft en chans att ta reda på om veterinären är bra eller dålig. I dag måste man ringa till ansvarsnämnden och är inget som fungerar i ett akutläge.

– Det var som om jag miste mitt barn när vår hund dog.  Sorgen, förlusten är en tragedi i sig, men att det skedde på de här grunderna gör det mycket svårare. Att det är en erfaren veterinär som har fått kritik för samma sak flera gånger. Och som fått flera nya anmälningar på sig.

Du tycker inte att han ska fortsätta som veterinär?

–Nej, och frågan är: Var går gränsen för att de inte ska få fortsätta sitt yrke?

– Min man pratade med dåvarande ordförande i ansvarsnämnden, tillika domare i Göta Hovrätt, och han sa: Man tar inte legitimationen från en veterinär utan vidare för det är ju dennes levebröd.

■ ■ Omkring 150 veterinärer anmäls årligen för att ha misskött sitt jobb och felbehandlat djur. I sällsynta fall dras

legitimationen in annars kan följden bli en varning eller erinran.

■ ■ Men många drabbade djurägare tycker att kontrollsystemet är tandlöst och lämnar dem rättslösa.

■ ■ Aftonbladet har granskat Sveriges värsta veterinärer.