”Felskrivning orsak tlll bluffnumret”

avMalin Axelsson, Sofia Ström

NYHETER

Internutredning om Musikhjälpen klar

Sms-numret till SVT:s och SR:s Musikhjälpen byttes mot ett bluffnummer mitt under sändning.

Nu är internutredningen klar.

– Vi misstänker inte att någon gjorde det med flit, säger Sven Linderoth på SR.

Men han kan inte svara på varför informationen inte nådde varken programmets ledning eller tittarna.

Totalt samlade Musikhjälpen in 5,7 miljoner kronor till kampen mot malaria, bland annat genom sms från tittare och lyssnare.

Men Aftonbladet kunde avslöja att under natten till den 20 december förra året byttes det riktiga numret, 72 999, ut mot ett bluffnummer, 72 599, under 21 minuter.

Skrev in manuellt

SVT och SR beslöt att dra igång en internutredning – och i dag presenterades resultatet.

– Det var en felskrivning som var orsak till att fel nummer visades i rutan, säger Sven Linderoth, verksamhetskoordinator på SR.

Samma grafik låg inte ute under hela sändningen utan olika meddelanden visades – och då skrevs också sms-numret in igen manuellt.

– Att fel nummer låg ute uppmärksammades efter att en tittare skrev ett meddelande om det på hemsidan. Då korrigerades det omedelbart, säger Linderoth.

Vilka åtgärder vidtogs då?

– Det informerades om detta på morgonmötet följande morgon men sedan togs det inte vidare.

Varför då?

– Medarbetarna kunde inte föreställa sig att det felaktiga numret skulle gå till ett blufföretag eller ens fungera. De trodde att sms:en bara skulle studsa, säger Sven Linderoth.

Struntade i att kolla

Men i själva verket var 72599 samma nummer som senare stängdes på inrådan av Etiska rådet för mobilteletjänster efter bluff-sms om en vinst av en Karibienresa.

Sms:et startade en kostsam prenumeration hos tittarna.

Borde man inte både kontrollerat det felaktiga numret och sedan informerat tittarna om att fel nummer angivits för insamlingen?

– Jo, det kan man tycka med facit i hand. Men nu gjorde vi inte det.

Kan man lita på SVT:s och SR:s insamlingar i framtiden?

– Ja det kan man göra. Vi ser över hur det här gick till och ska förebygga att det händer igen. Vi ska särskilt se över rutinerna för utläggningen av information, säger Sven Linderoth.

Utredningen konstaterar att inga pengar har gått till det företag som hade bluffnumret. De tittare som skickade bidrag till det felaktiga numret ska få tillbaka sina pengar.

SVT och SR ska ersätta Musikhjälpen med 10 000 kronor per bolag för det bortfallna beloppet, som beräknas till cirka 20 000 kr.