”Plåtpoliser” ger ryckig trafikrytm

NYHETER

Många läsare är negativa till fartkameror för att de bidrar till en ryckig trafikrytm. Andra tycker att det är ett bra försök till att få ner hastigheten på våra vägar.

Simpan skriver: ”Tänk om vi fick se krocktestresultat av våra nyare bilar, gjorda i bilens halva toppfart, (som ofta är över 200km), i stället för ynka 50km/timme, i front test och 30 i sidokrock. Tror nog många skulle tänka annorlunda bakom ratten då...”

Lasse tror att kamerorna räddar liv: ”Vad är det för positivt med oskyldiga människor som dör i trafiken? Kör man mycket bil så ser man otal exempel på folk som aldrig skulle ha körkort och det enda som biter på dessa är att det kostar.”

Inte lösningen

Hessa Rei tycker inte att man ska skrämma bilister med hot om böter och indraget körkort, för att de ska hålla rätt hastighet: ”Förändra mentaliteten hos fortkörarna. Avslappningsterapi och information med bilder på konsekvenserna med att köra för fort, kan vara lösningen.”

Jonas vill att vi ska sluta att gnälla på polisen, att de möts av gnällspikar hur de än gör: ”Våra hastigheter är reglerade i lag, kan man inte förstå detta och gnäller på de som kör lagligt, så ifrågasätter jag lämpligheten av att inneha körkort. Kamerorna sitter där för att du inte kan köra lagligt.”

Ojämn trafikrytm

Lennart Anderssons erfarenhet av fartkameror är att de skapar en ojämn trafikrytm: ”Först bromsas det ner strax före kameran och sedan ökas farten igen så snart kameran är passerad.”

Thomas S: ”Det enda som uppnås är ojämn rytm och det skapar ögontjänare. Om man istället koncentrerade sig på att göra bättre vägar och var lite mer restriktiv med körkorten, skulle dessa "plåtpoliser" inte behöva finnas.”

Ida Larsson tror inte att fartkamerorna sänker den totala hastigheten på vägarna: ”En kamera sänker bara hastigheten för stunden, så fort man passerat kameran så gasas det betydligt mer än innan.”

Mange håller med. Han tror att bilisterna kommer ha koll på var kamerorna befinner sig och mindre koncentrerade på övrig trafik: ”Som sagt, man lär sig. Det kommer att vara full fräs fram till kameran och inbromsning, för att sedan dundra på igen.”

Andra problem

Patrik Björk skriver att poliser och mer kontroller sparar liv – kameror gör inte det: ”Vem tar fyllerister och kollar beteende på vägarna? Och åka dit! Vem gör det med GPS, varnare etc! Inte jag i alla fall!”

Jonte: ”Klart det sänker farten, vem har råd med böter och indraget körkort?”

Skolor och daghem

Jonas undrar varför kamerorna inte sätts upp utanför skolor, daghem och vid utsatta platser inne i städerna i ställer för på 90-sträckor.

Johnny Carlsson tycker att kamerorna ska sitta där dom gör nytta: ”Det blir den farten jag behöver för tillfället och jag har aldrig åkt fast för någon fortkörning. Men vid skolor och därmed jämställda platser har jag stor respekt för.”

Storebror ser dig!

Bengt Lindström tror att det här bara är början på en total övervakning av landets medborgare: ”Det kommer snart att finnas utrustning som gör att myndigheterna kan ha fullständig kontroll över var människorna befinner sig. Orwells 1984 är bara förnamnet. Låt oss säga ifrån innan det är försent.”

Förarens ansvar

CRUSTON: ”En kamera kan väl inte sänka hastigheten? Det är väl föraren i bilen som måste göra det!”

Läs mer

Birgitta Wilén