Miljöpremie på gång även för elutombordare

Foto: Hasse Holmberg/TT
Snart vanligare utan avgaser och oväsen? Arkivbild.
Foto: Emil Langvad/TT
Batteridrift är en trend även på sjön. Arkivbild från färjetrafiken Helsingborg-Helsingör, som håller på att ställas om från diesel till el.
NYHETER

Först var det miljöbilar, sedan elcyklar. Nu vill regeringen locka med tusenlappar i stöd för batteridrift även på sjön.

En premie för elutombordare ska införas redan till årets säsong. Den blir 25 procent av motorns pris, men med ett tak på 10 000 kronor.

Reglerna motsvarar därmed de för elcyklar. Pengarna ska också tas från samma pott för elfordonspremier, som i och med detta utökas till 395 miljoner kronor för 2018, enligt regeringens pressmeddelande.

På cykelfronten har premierna kritiserats för att riktigt miljösnälla varianter, som vanliga cyklar helt utan motorer och batterier, blir utan stöd.

Och det nya förslaget öppnar för liknande kritik från exempelvis segelbåtsägare. Särskilt som stödet får en nedre effektgräns, för att det bara ska omfatta motorer som minst "kan ersätta en förbränningsmotor på 5 hästkrafter", enligt pressmeddelandet. Därmed utesluts många så kallade trollingmotorer och mindre elmotorer för ekor och segelbåtar.

Ett annat frågetecken rör batterierna. I eldriftssammanhang är det dessa, och inte själva motorerna, som är den stora utgiftsposten. Recensioner av de få större avgasfria motorbåtar som finns på marknaden framhäver ofta den akilleshälen; att räckvidden är klen utan väldigt stora och dyra batteripack. Men batterier nämns inte i det nya stödet.