De blåstes av sin elmätare

Av: Marijana Dragic

Publicerad:
Uppdaterad:

Energijättarna teg om problem i månader

1 av 3 | Foto: henrik hansson
FICK BETALA 14 000 MER Familjen Green i Hedemora fick en ny Actaris-mätare. Då började deras elförbrukning skena – trots att de vidtagit en rad besparande åtgärder. Från oktober till april – sex månader – påstår elbolaget att de förbrukat 16 300 kilowattimmar. ”Det är vad vi förbrukat per år de senaste sex åren”, säger Jannike Green. I pengar betyder det 34 000 kronor om året i stället för normalt knappt 20 000 kronor. Men Hedemora Energi säger sig inte känna till några problem med de nyinstallerade Actaris-mätarna. ”Vi har inte fått in några klagomål”, säger vd Sven-Erik Svanh.

Hundratusentals felkonstruerade elmätare trissar upp svenskarnas räkningar.

Jättarna Fortum, Eon och Vattenfall har känt till problemet i månader – men hållit tyst.

Under tiden betalar kunderna kalaset.

De senaste åren har de stora elbolagen Fortum, Vattenfall och Eon bytt ut miljontals elmätare i hela Sverige.

Av dessa är minst 285 000 av fabrikatet Actaris.

De är godkända, certifierade – och felkonstruerade.

Påverkas

– Det finns en svaghet i just den här mätartypen som gör att den påverkas av en viss typ av elektronisk utrustning i hemmen, säger Maria Lidzell, pressansvarig på Vattenfall eldistribution.

– Det här felet kunde man inte förutse. Det är ett helt nytt fenomen.

Eon upptäckte problemet redan i fjol efter att en Actaris-mätare uppmätt 1 000 kilowattimmars förbrukning – på en timme.

Fler avvikelser

Men först när ytterligare fall rapporterades i våras uppdagades felkonstruktionen.

– Då gjorde vi nya grundligare analyser och har kunnat hitta ett mönster, säger Johan Aspegren, informationschef på Eon elnät.

Samtliga felande mätare har bytts ut och kunderna kompenserats.

– Vi har nu ett säkerhetssystem som avger en signal när något är fel, säger Aspegren.

Var på din vakt

Men enligt Maria Ledzell kan små avvikelser med 100 kronor i månaden glida obemärkt förbi.

Dessutom är det i flera fall kunderna – och inte elbolagen – som först uppmärksammat de skyhöga räkningarna.

– Vi diskuterar med Actaris hur man kan förfina mätningen.

– Om någon komponent ska bytas ut eller om mätaren ska bytas ut, det vet vi inte, säger hon.

Actaris Sverige-vd Per Kapborg hänvisar till företagets internationella kommunikationsdirektör Isabelle Sevegrand:

– Vi har blivit uppmärksammade på en del problem i industrin och vårt lokala team har jobbat med våra kunder för att bättre förstå hur vi ska åtgärda dem, säger hon.

Fortsätter montera

Eon, Fortum och Vattenfall kommer inte att köpa in fler mätare från tillverkaren Actaris.

– Men de fåtal mätare som vi har kvar på lager planerar vi att installera, säger Cecilia Hedqvist, marknadschef för Fortum distribution.

Trots att Eon, Vattenfall och Fortum känt till problemet har de inte gjort något för att varna kunderna, visar Aftonbladets granskning.

– Vi fick information om att det kunde vara ett problem från Actaris i mars. I och med att vi fortfarande analyserar resultaten kan vi inte gå ut med generell information.

Däremot har vi en dialog med kunderna i de 17 konstaterade fallen, säger Cecilia Hedqvist.

El-utrustning skapar felet

Vattenfall har spårat felet till elektrisk utrustning som orsakat högre effektuttag under mycket kort tid.

Detta har felaktigt registreras av mätarna – som sedan visar en högre elförbrukning än den faktiska.

Här är de några av de apparater som legat bakom problemen:

Dimmer.

Äldre luftvärmepump.

Äldre cirkulationspump.

Äldre nätaggregat till tv.

Publicerad: