”Låt motorcyklar köra i bussfil”

NYHETER

Mc-organisation kräver bättre vägar och billigare försäkring till bra förare

1 av 3 | Foto: SKOJ PÅ HOJ. Det finns cirka 220 000 motorcyklister i Sverige och antalet ökar. Fler dör också på vägarna och 2007 blir det svartaste mc-året i modern tid. På bilden Kim Sulocki och Rebecca Ferguson i filmen "Nya tider"

Bara 6.000 av landets 220.000 mc-förare har gått en vidareutbildning.

Samtidigt dör rekordmånga motorcyklister på vägarna i år och fortkörning är ett problem.

Motorcyklisterna själva arbetar nu aktivt med Vägverket, polisen och försäkringsbolagen för att stoppa mc-döden.

Igår steg den svarta siffran till rekordhöga 50.

En man och en kvinna, bägge i 50-årsåldern, blev de senaste offren. Bägge omkom då deras motorcykel kolliderade med en bil som kommit över på fel sida vägen utanför Motala.

Sveriges motorcyklisters centralorganisation SMC har i flera år jobbat intensivt för att få ner antalet dödskrascher.

- Vi jobbar på två fronter. Och den ena är väldigt konkret och handlar om fortbildning, fortbildning och mer fortbildning, säger förbundsordföranden Jesper Christensen.

- Idag har drygt 6000 motorcyklister deltagit i vår vidareutbildning. Men vi önskar det var fler, det finns ungefär 220 000 mc-förare i landet.

Satsar på äldre förare

Idag finns drygt 500 utbildade instruktörer inom SMC och siffran stiger.

Nu i helgen specialutbildas ytterligare en grupp instruktörer speciellt riktade mot den grupp där dödsolyckorna ökar mest: äldre förare som automatiskt fick mc-kort för många år sedan då de tog B-körkort men inte börjat köra förrän nu.

- Vi får fler och fler äldre förare som inte har en modern utbildning. De är duktiga på att läsa trafiken men de är inte så bra på att hantera sin cykel, säger Jesper Christensen.

Samarbete med Vägverket pågår också. Under försommaren skrev parterna på ett niopunkters program som ska minska antalet olyckor.

- Bland annat ska vi identifiera de vägar där mc-förare ofta kör och det handlar sällan om motorvägar, säger Christensen.

- Vi försöker hitta de populäraste och de farligaste ställena för mc.

Vägverket kommer att testa en ny metod för att inte få in grus på asfaltvägar i kurvorna och utökar antalet varningsskyltar vid farliga kurvor just för mc.

- Entreprenörer som konstruerar nya vägar tar numera också hänsyn till mc. Men det kommer att ta tid innan allt slår igenom. Det viktiga är att arbetet har börjat, säger Christensen.

Försäkring kan kosta 100.000

SMC pekar på att man trots allt lyckats vända en trend.

Tidigare stod stora tunga snabba supersport-mc för fler än hälften av olyckorna.

- Innan det här katastrofåret kunde vi se att vi halverat antalet olyckor där. Och fram till i år har antalet mc-olyckor stadigt minskat och mc har varit den grupp som förbättrat sig mest i trafiken, säger Christensen.

Att olyckorna med supersport minskat kan också bero på att försäkringsbolagen chockhöjt avgiften för unga förare med vissa typer av supersport. Priset har gått upp till 80 000-100 000 kronor per år enbart i försäkring, vilket i praktiken stoppat den gruppen.

Folksam har som hittills enda försäkringsbolag nu erbjudit lägre försäkring för sporthojsägare som gått en vidareutbildning.

"Kräv nytt körkort för fyrhjuling"

Ökar gör också olyckor med de allt populärare fyrhjulingarna.

- De går tyvärr in i statistiken för mc vilket är negativt. Vi önskar att det inte var så. Och vi gör inget för fyrhjulingarna eftersom de körtekniskt skiljer sig väldigt mycket från mc, säger Jesper Christensen.

- Man kanske ska kräva någon form av körkort. Men när det gäller den gruppen så måste branschen själv hitta en lösning.

När det gäller mc-förarnas dåliga respekt för hastighetsgränser har Jesper Christensen bara ett svar.

- Sälvklart ska mc respektera trafiklagstiftningen precis som bilister. Och det har vi sagt gång på gång. Det är mycket en fråga om attityd och det ingår i vår fortbildning.

- Enligt statistiken står en väldigt liten del av mc-förarna för en stor del av fortkörningarna. Det pågår en väldigt intensiv debatt inom den här delen av mc-kollektivet. Och SMC jobbar tillsammans med försäkringsbolagen, polisen och Vägverket i den här frågan.

Ett resultat är att förare i Stockholmsområdet som vill köra snabbt numera träffas på ett mindre flygfält.

- Där får man komma och köra av sig och köra på bakhjulet bland annat. Och det har stimulerat dialogen med den här gruppen mc-åkare väldigt positivt, säger Jesper Christensen.