Experten avråder från nya bildutmaningen

avClaes Olsson

Sociala medier kryllar av tio år gamla bilder på så väl kändisar som dina vänner. Det handlar om ”ten year challenge” där man uppmanas publicera en bild på sig själv från 2009 och en från i år. Nu höjer teknikexperten Kate O’Neill ett varningens finger.

Är ”ten year challenge” helt harmlös? Kanske inte, skriver teknikexperten och författaren Kate O’Neill i tidningen Wired. ”Utmaningen”, som går ut på att dela med sig av en bild på sig själv för tio år sedan och en från i år på sociala medier, har fått enorm spridning. De flesta har nog publicerat sina bilder utan någon vidare eftertanke.

Enligt Kate O’Neill bör man vara mer restriktiv med vilken typ av personlig information man delar med sig av på nätet.

”Tack vare detta fenomen finns det nu ett brett urval av data med noga utvalda bilder på personer från tio år sedan och nu”, skriver hon.

Detta är, enligt henne, ett perfekt underlag för den som vill träna upp teknik för ansiktsigenkänning. Mer specifikt: Hur folks utseende förändras med tiden.

Är det riskfyllt?

Men är det egentligen så farligt att vem som helst kan använda dina bilder för att träna en algoritm? Inte alltid. Kate O’Neill listar olika positiva scenarion. En avancerad algoritm skulle exempelvis kunna underlätta när man söker efter försvunna barn. Om personen varit försvunnen en längre tid skulle den kunna se annorlunda ut jämfört med det senaste fotografiet. En pålitlig ansiktsalgoritm skulle då kunna generera en bild som visar hur barnet ser ut just nu.

Samtidigt skriver Kate O’Neill att man inte vet exakt hur den här typen av data kan komma att användas – eller av vem. Hon tänker sig att information främst är intressant för de som arbetar med riktad reklam men uppmanar ändå till försiktighet.

”Oavsett ursprung eller avsikt bakom detta fenomen så måste vi alla bli mer kunniga om den data vi skapar och delar, dess tillgänglighet, och konsekvenserna av hur den används”, skriver hon.

Hon är tydlig med att det inte handlar om att sprida konspirationsteorier utan att hon bara vill få folk att vara mer varsamma på sociala medier.

ARTIKELN HANDLAR OM

Medier

Facebook

Teknik

Instagram