Pressad lönsamhet trots fler passagerare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-08

Uppsägningar och nedläggningar hotar hos SAS

Passagerarna blev fler i februari, men SAS lönsamhet är ändå fortsatt hårt pressad.

Facken måste senast på tisdag ha accepterat ledningens hårda sparkrav. Annars hotar fler uppsägningar och nedläggningar.

SAS totala passagerartrafik steg i februari med 10,1 procent jämfört med samma månad förra året. Det var visserligen ett rejält lyft, men förklaringen är att februari förra året var en mycket svag trafikmånad och att SAS tvingats sänka priserna i Skandinavien med upp till 30 procent.

Det är exempelvis den stenhårda konkurrensen från lågprisbolag som Fly Me och Nordic Airlink på linjerna från Arlanda till Göteborg och Malmö, som tvingat SAS att sänka priserna rejält.

SAS tjänar för lite

Det har inneburit att yielden, intäkt per kilometer stadigt försämrats de senaste månaderna. Enligt SAS föll yielden för Scandinavian Airlines med 17,9 procent i januari.

För största dotterbolaget Scandinavian Airlines, ökade passagerartrafiken med 5,3 procent i februari.

Europatrafiken fortsatte att öka liksom SAS interkontinentala flygtrafik. Men även om den totala flygtrafiken ökade rejält i februari vill inte SAS-ledningen tala om något trendbrott utan betonar att efterfrågan under resten av året ser ytterst osäker ut.

Kärva förhandlingar

Och osäkert är också möjligheterna för SAS-ledningen att komma överens med facken om de tuffa besparingarna på sammanlagt två miljarder kronor.

De skulle ha varit avklarade i förra veckan. Men Transportstrejken för en månad sedan och det massiva motståndet mot företagsledningen krav på lönefrysning eller lönesänkningar med upp mot 10 procent har inneburit att förhandlingarna dragit ut på tiden.

SAS hävdar att de olika personalgruppernas löner och arbetsvillkor måste anpassas till vad konkurrenterna erbjuder sin personal för att förbättra bolagets konkurrenskraft och öka lönsamheten.

Drygt hälften av kollektivavtalen för SAS 30 fackföreningar är omförhandlade. I de allra flesta fall har facken gått med på ledningens tuffa sparkrav, med få undantag.

Förhandlingarna med kabinfacken går mycket trögt. De förväntas acceptera både lönesänkningar och längre arbetstid.

Kan bli tuffa besked

- Styrelsen kommer på styrelsemötet på onsdag att värdera vad förhandlingarna med facken gett i besparingar, säger SAS presschef Ulf Thorné.

- Vi arbetar också med att ta fram alternativa handlingsplaner.

Och det betyder nya uppsägningar och nedläggningar av olönsamma verksamheter.

Styrelsen ska också ta ställning till om bolaget ska delas upp i fyra olika bolag, ett för vardera Sverige, Norge och Danmark och ett för långlinjeverksamheten.

CG Ström/TT

ANNONS