Nyheter

Tågen rusade mot varandra

avTord Westlund

Hade grönt ljus – stoppades 300 meter från katastrof

Kablarna på Norra stambanan kopplades fel.

Två tåg fick klarsignal och körde rakt emot varandra.

– Det är ett oerhört allvarligt tillbud, säger driftledaren Åke Lundgren.

Foto: Arkivfoto: KASPER DUDZIC
300 METER FRÅN KATASTROF Signalsystemet visade fel.

Aftonbladet kan nu avslöja den allvarliga incidenten som inträffade vid Nyhem mellan Bräcke och Långsele.

Lägre anbud

Det finska företaget VR Track tog över underhållsansvaret för järnvägen den 1 juni. Deras anbud ska ha legat 100 miljoner kronor lägre än Infranord som hade uppdraget tidigare.

Efter åskvädret tidigare

i veckan reparerade VR Track signalsystemet.

I torsdags kom de två godstågen körande mot varandra.

Ena loket körde ut från ett sidospår på stationen när det andra var på väg in.

Felkopplat

Båda fick klarsignal – trots att de låg på kollisionskurs.

Signalerna var felkopplade.

– Vi vet ännu inte om det är åskvädrets fel eller mänskliga faktorn, säger Thomas Fredriksson på VR Track.

150 meter innan de kom ut på samma spår larmade en stopplykta.

– Lokföraren agerade snabbt och stannade tåget. Även det andra tåget saktade in, säger Åke Lundgren.

När båda tågen till sist stod stilla var de 300 meter från varandra.

Att signaler visar fel är ovanligt.

Nio dog i Lerum

– Jag har jobbat med tågledning sedan 1986 och upplevt detta bara en gång tidigare, säger Åke Lundgren.

Det var 1987 i Lerum. Då dog nio människor och 120 skadades.

I fredags var haverikommissionen på plats för att undersöka signalfelet.

– Vi har hittat ett fel, säger Jörgen Niklasson, övergripande säkerhetsansvarig på Trafikverket järnväg.

På en direkt fråga från Aftonbladet om det var felkopplade kablar den här gången också svarar han först ja.

Efter en stund ändrar han sig.

– Det är inte riktigt klarlagt. Detta måste utredas minutiöst, säger han.