”Det luktade bedrägeri lång väg”

avSebastian Chaaban

Bedragare attackerade Telias kunder

Längre ner på sidan hittar du mejlet i sin helhet.

Björn Eller, 63, tyckte något var skumt när mejlet från Telia damp ner i inkorgen.

”Du är därför skyldig att skicka dina kontouppgifter för verklig kontroll omedelbart” stod det i brevet.

– Det luktade bedrägeri lång väg, säger Björn.

Björn Eller.

Det suspekta mejlet från Telia anlände i inkorgen i går kväll. Björn Eller är själv kund hos Telia och mejlet såg ut att komma från företaget.

Men som före detta säkerhetsansvarig och inköpschef på Nässjö kommun reagerade Björn på innehållet.

I mejlet uppmanades Björn att skyndsamt skicka in sina kontouppgifter, namn, användarnamn och lösenord.

Dolt hot

”Underlåtenhet att komplettera den ovan beskrivna processen inom kortast möjliga tid kommer att resultera i både inkommande och utgående misslyckanden på din e-post,” stod det.

– Jag reagerade på mejlets likhet med kriminellas försök att få bankkunders ID. Det var slående likt. Dessutom var svenska språket dåligt och de förtäckta hoten inte förenligt med Telia, säger Björn som direkt slog larm.

Mycket riktigt kom inte mejlet från telebolaget – utan från nätbedragare som massmejlade mängder av kunder.

Hur många vet inte ens Telia.

Var vaksamma

– Detta är ett exempel på det man kallar för phishingmejl, alltså att olagligt fiska uppgifter via nätet och försöka få tag på personliga uppgifter från en kund, säger Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia Kundrelationer.

Men minst 15 personer gick tricket och lämnade ut sina kontouppgifter.

Telia har nu spärrat mejlet och kontaktat de drabbade kunderna.

Men uppmanar nu alla kunder att vara extra vaksamma.

Svara inte!

Det är varken första eller sista gången bedragare kommer använda metoden med falska mejl från Telia för att komma åt känslig information. Bland annat kan mejlkontot kapas och användas för spamutskick. Eller så kan bedragarna försöka komma över kontonummer.

– Tyvärr är det ganska vanligt och vi kan råka ut för sånt här varje dag. Det är extremt viktigt att man inte svara på den här typen av mejl!, säger Hans G Larsson.

– Den här gången var det ganska dåligt gjort med konstig svenska, men de blir bättre hela tiden.

Efter bedrägeriförsöket skickade i dag Telia ut ett servicemejl till sina kunder om att bolaget nu uppgraderar mejltjänsten för att förbättra skyddet mot skräppost.