Swish ökar lusten att ge julgåvor

Foto: Maja Suslin/TT
Under december kommer det in fler gåvor i jämfört med resten av året. Allt fler skänker dessa via betaltjänsten Swish. Arkivbild.
NYHETER

Människor skänker gåvor som aldrig förr till familjer i behov inför julen. En anledning tros vara swishandet, uppger organisationer och privata till TT.
Men se upp för kostnaderna.
– Att det är enklare gör det lättare för människor att vara generösa, säger Gunilla Steinwall, marknadschef på We Effect.

Under december kommer det in fler gåvor jämfört med resten av året. Samtidigt har givandet ökat de senare åren kring julen, är den samlade bilden från biståndsorganisationer.

En anledning tros vara det ökade användandet av Swish. Frälsningsarmén började använda betaltjänsten 2014 och sedan dess har antalet som betalat med den fördubblats varje år.

– Vi har satsat jättemycket på det. Swish har blivit ett extra tillägg utöver andra gåvor som använts för att hjälpa fler familjer under julen, säger Lars Beijer, informationsansvarig på Frälsningsarmén.

Vanligare för varje år

De allra flesta välgörenhetesorganisationer erbjuder i dag sina givare att använda Swish istället för en vanlig banköverföring.

Enligt Lars Beijer har det medfört att även nya och yngre givare tillkommit sedan rörelsen började annonsera om betalmetoden. Förra året fick Frälsningsarmén in en miljon kronor via Swish, vilket väntas fördubblas i år.

Nästan sex miljoner svenskar använder i dag betaltjänsten. Företaget har märkt att det blivit ett vanligare sätt för att skänka pengar, men ger inga detaljer med hänvisning till banksekretessen.

Även biståndsorganisationen We Effect, som får in en femtedel av alla gåvor under jultiden, har de senaste åren inriktat sig mer på den moderna betalmetoden vid sina kampanjer.

– Vi ser att antalet swishgåvor ökar. Att det är enklare gör det lättare för människor att vara generösa, säger Gunilla Steinwall.

Enklare och modernt

Hon tror att det underlättar för människor att vara givmilda om de kan agera direkt när tanken och impulsen kommer – och det påverkar i sin tur antalet gåvor.

– Nu blir tanke och handling en och samma sak. Jag tror att det genom Swish kan komma in nya givare som vi inte hade förut för att det är enklare och mer modernt, säger Steinwall.

Även privata aktörer använder Swish för att enkelt samla in gåvor inför julen. Linda Hellgren startade julhjälpen i Östersund för tre år sedan, ett engagemang som finns i hela Sverige.

– Det här är det bästa året hittills och jag tror det beror på att fler har Swish. Många sluter nu upp och hjälper till, inte bara i Östersund utan i hela landet, för att det har blivit enklare.

Banken kan dra av en kostnad

Som Aftonbladet tidigare skrivit om kan swishande till välgörenhetsorganisationer kosta.

En av de välgörenhetsorganisationerna som står med kostnader är Röda Korset - eftersom den har Handelsbanken som bank. Då kostar det två kronor per swish-överföring.

I Aftonbladets kartläggning visade det sig dock att Rädda Barnen och Läkare utan gränser inte hade någon transaktionsavgift alls för Swish.

Förutom Handelsbanken tar även Swedbank och Sparbankerna betalt av välgörenhetsorganisationerna.

ARTIKELN HANDLAR OM

Swish

We Effect

Julhandeln