70 000 skadas svårt vid fall: ”Lär dig ramla rätt”

Av: Mary Mårtensson

Publicerad:

Lär dig ramla rätt!

Med rätt fallteknik kan du undvika skador, enligt en ny svensk studie.

– Förr eller senare faller du, men om du lärt dig att falla rätt, så skadar du dig inte, säger Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi.

Varje år sker 270 000 fallolyckor i Sverige, varav 70 000 är så allvarliga att sjukhusvård krävs.

– Det är Sveriges mest underskattade olycka, säger Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi vid Högskolan i Dalarna.

Det är den vanligaste arbetsplatsolyckan och 11 000 fallolyckor sker under arbetstid.

De vanligaste skadorna vid fall är brott på handleder, armar och axlar samt huvudskador. Och årligen skadar sig 1 600 personer så illa vid fall att de avlider.

Dra in huvudet när du faller för att undvika skador.
Foto: MAGNUS WENNMAN
Dra in huvudet när du faller för att undvika skador.

Många arbetsplatser drabbade

Fallolyckorna beräknas kosta samhället 25 miljarder kronor per år.

Men det går att träna på att ramla rätt, för att minska risken för skador. Det är något som Svenska Judoförbundet tagit fasta på och startade därför 2017 projektet Balance4Judo. Det utformades som ett forskningsprojekt som leds av Michail Tonkonogi.

I studien har man tränat 79 anställda i åldern 18-68 på olika arbetsplatser i konsten att ramla rätt, inspirerat från judon.

Deltagarna övade fallteknik och tränade styrka och balans, som är kopplat till fallrisken.

– Om du är svag, har dålig balans och inte är tillräckligt snabb, så har du större risk att falla.

De tränade ett pass i veckan (45 minuter) under tio veckor. Efteråt mättes deras muskelstyrka, balans och om de utvecklat en säker fallstrategi.

– Det vi kunnat se är att det gav väldigt bra resultat, både vad gäller den fysiska statusen, men även falltekniken. Det fungerade bra på alla - även på kaxiga byggjobbare som tyckte att de var starka, säger professorn.

– När du faller så hinner du inte tänka, utan det måste sitta i ryggmärgen.

Foto: PRIVAT
Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi, vid högskolan i Dalarna.

Fallolyckor ökar med åldern

Särskilt utsatta för fallolyckor är personal inom sjukvården, industrin och byggbranschen.

Fallrisken ökar med åldern. Bland dem över 65 år sker årligen 50 000 fallolyckor som kräver sjukhusvård.

– Vi försöker bygga bort riskerna med fallolyckor. Vi tar bort mattor och trösklar hos äldre. Men det är mycket mer effektivt att lära sig fallteknik i stället, säger Michail Tonkonogi.

Studien publicerades online i maj i Preventive Medicine Reports.

Foto: MAGNUS WENNMAN
Karin Strömqvist Bååthe är projektledare för Judo4Balance inom Svenska Judoförbundet lär ut fallteknik.
Foto: MAGNUS WENNMAN
Man kan träna sig på att ramla på rätt sätt så man inte skadar sig när man väl faller säger Karin Strömqvist Bååthe. Falltekniken kommer från judon.
Foto: MAGNUS WENNMAN
1. Skydda huvudet. När man faller ska man hålla in huvudet och hålla hakan mot bröstet - som om man håller fast en mobil under hakan. 2. Man ska sänka tyngdpunkten i kroppen och böja på knäna - så man inte faller som en fura - och försöka vara så rund som möjligt i kroppen.
Foto: MAGNUS WENNMAN
2. Man ska försöka rulla så att kraften i fallet fördelas över en större kroppsyta - och inte ta emot sig med en hand eller arm, för då riskerar man frakturer i handled, armar och axlar.
Foto: PRIVAT
Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi vid Högskolan i Dalarna.
Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN