Chaufförer vid transportföretag anlitade av Ikea besvikna över lönen

Foto: Valentina Petrova / TT / NTB Scanpix
Chaufförer anlitade av underleverantörer till Ikea slår larm om sina arbetsförhållanden.
NYHETER

Chaufförer anlitade av underleverantörer till Ikea uppger att de får löner på 30 kronor i timmen – och måste sova i lastbilen månader i sträck, uppger BBC News.

Chaufförerna uppges vara anställda av transportföretag i Österuropa.

– Vi blev mycket bekymrade över uppgifterna, säger Elisabeth Munck på Ikea.

I en granskning har brittiska BBC News undersökt arbetsförhållanden hos chaufförer i stora transportföretag som Bring och Brinkman.

De kör varor åt flera av Europas största detaljvaruhandlar, där Ikea räknas som en av de största jättarna.

Chaufförer som arbetar åt företag baserade i Östeuropa uppger att de kan ha timlöner på motsvarande 30 kronor, och en uppger att han ”känner sig som en fånge” i sin lastbil.

Bor i lastbil

Då de inte har råd att ta in på hotell i länderna de arbetar tvingas de ofta bo månader i sträck i lastbilen, skriver BBC.

Chauffören Emilian från Rumänien uppges ha bott i sin lastbil i fyra månader, där han sover, lagar mat och tvättar sig. För BBC uppger han att han nyligen varit i Danmark och kört varor för firman Bring.

En chaufför i Danmark ska normalt sett tjäna 22 000 euro om året, drygt 200 000 kronor. Emilian uppger att han tjänar runt 5 700 euro om året, drygt 54 000 kronor.

Trots att EU-regler uppger att chaufförer som tillfälligt arbetar från hemlandet ska garanteras ländernas minimilöner kan företag använda kryphål för att undvika detta, enlgit BBC News.

Emilian betalas av norska Brings filial i Slovakien, trots att han aldrig arbetar i landet, och får en motsvarande slovakisk lön.

Han har en uppmaning till Ikea, som han ofta kör varor åt:

– Kom och bo med mig en vecka. Ät vad jag äter. Se vad som verkligen händer i våra liv, säger han till BBC News.

Ett fall i Nederländerna förra månaden nådde domstol där man gav chaufförerna rätt då underleverantörer till Ikea inte gav rätta löner.

Edwin Atema vid nederländska transportfackförbundet FNV menar att Ikea måste ha känt till förhållandena då chaufförerna ofta får flytta och hantera möblerna för hand.

– Ikea är en ekonomisk arbetsgivare till alla arbetare här. De har så mycket makt. Ikea har verktygen för att kunna förändra branschstandarden på ett ögonblick.

Ikea tillbakavisar

Elisabeth Munck är hållbarhetschef inom Ikeas transporter.

– Vi har inga egna chaufförer utan anlitar transportföretag. I våra kontrakt med dem har vi tydliga krav på arbetsvillkor.

Enligt henne gör Ikea återkommande intervjuer med chaufförerna för att säkerställa att kontrakten följs.

– De resultat vi får genom dem stämmer inte överens med vad BBC rapporterar om. Vi kommer genast att titta närmare på det här och tar det på största allvar, säger Elisabeth Munck till Aftonbladet

ARTIKELN HANDLAR OM

Ikea

Bring