Coronapandemin utmaning för veterinärer

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Tandvård för smådjur är en av de typer av vård som har prioriterats ned. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Tandvård för smådjur är en av de typer av vård som har prioriterats ned. Arkivbild.

När många djurägare hamnar i karantän är det goda tider för app-veterinärer, men svårare för traditionella kliniker. Distriktsveterinärerna har tagit fram en lista över vad som ska prioriteras om krisen verkligen slår till.

Distriktsveterinärerna, som har mottagningar på ett åttiotal platser i landet, märker av coronaviruspandemin genom högre sjukskrivningstal än vanligt, och därmed tunnare bemanning.

– På vissa platser har vi behövt göra avkall på förebyggande vård, till exempel smådjur som har varit inbokade för tandvård. Det har vi gjort för att fokusera på akut sjuka djur, och än så länge har vi klarat av att sköta vårt uppdrag, säger regionchef Fredrik Weimarsson på distriktsveterinärernas region Syd.

Om personalsituationen skulle förvärras har organisationen förberett krisplaner. På prioriteringslistan står smittskydd högst upp, och förebyggande vård längst ner.

– Smittskydd, mot sjukdomar som salmonella, är viktigast. Och om situationen skulle förvärras och Sverige hamna i beredskapsläge måste vi prioritera livsmedelsproduktion, alltså lantbruksdjur. Men då ska det gå riktigt långt, säger Fredrik Weimarsson.

Kan behöva avliva

Även djurskydd har hög prioritet.

– Om djur lider måste vi agera på det, vilket djur det är spelar mindre roll. Har vi på grund av personalbrist inget annat alternativ är det avlivning som står till buds, men jag hoppas att vi inte ska behöva nå de nivåerna, säger Weimarsson.

Än så länge har dock den ökade sjukfrånvaron i alla fall delvis parerats av en minskad efterfrågan.

– Telefonen ringer mindre och färre kommer in till klinikerna. Vi vet inte vad det beror på, om människor är rädda för att ge sig ut, är mer avvaktande med förebyggande åtgärder tills det här lagt sig, eller om det finns ekonomiska aspekter, säger Fredrik Weimarsson.

Anställt fler

Det går desto lättare för de nya app-veterinärerna. Coronaviruset har inneburit en tillströmning av nya kunder för den största spelaren på marknaden, Firstvet, som beskriver sig som en blandning av en läkarapp och 1177.

Den senaste veckan har antalet samtal till tjänsten ökat med 30 procent.

– Många djurägare behöver hjälp och kanske inte kan eller vågar lämna hemmet, säger chefsveterinär Caroline Caldemar.

Firstvet har anställt fler veterinärer och utökat öppettiderna för att möta efterfrågan.

– Bland veterinärklinikerna i landet finns både de som har fullt upp, och de som fått många avbokningar av mindre akuta ärenden och därför har det ganska lugnt. De veterinärerna kan då gå in och jobba hos oss, säger Caroline Caldemar.

Publicerad:

LÄS VIDARE