Grus i maskineriet för nya lastbilsregler

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Terje Bendiksby/NTB scanpix/TT
Lastbilar på resa i Norge. Arkivfoto.

Både regeringen och den svenska branschen gjorde tummen upp när EU:s medlemsländer och EU-parlamentet i förra veckan kunde enas om nya regler för lastbilstrafiken i EU.

Då dyker plötsligt motstånd upp från EU-kommissionen.

– Uppgörelsen innehåller element som inte är i linje med kommissionens gröna giv. De här åtgärderna var inte en del av ursprungsförslaget. Om nödvändigt kommer kommissionen nu att föra fram tilläggsförslag innan uppgörelsen träder i kraft, sade finansansvarige viceordföranden Valdis Dombrovskis på en presskonferens i Strasbourg i tisdags.

Missnöjet gäller den del av uppgörelsen som kräver att lastbilar i internationell trafik måste återvända till sitt hemland minst var åttonde vecka. Åtgärden är till för att hindra att användandet av utländska låglönefordon i inrikestrafik sätts i system, men har kritiserats av flera länder i Östeuropa som anser att deras chaufförer och åkare motarbetas av regeln.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

EU

Bilar