Svenska Dagbladet får ny chefredaktör

avSandra Killgren, Victor Stenquist

Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Anna Careborg blir permanent publisher – vd och chefredaktör – för Svenska Dagbladet.

Anna Careborg blir permanent publisher – vd och chefredaktör – för Svenska Dagbladet.

Hon tar över efter Fredric Karén.

– Det känns väldigt roligt och hedrade att få det här förtroendet, säger hon.

I oktober meddelade Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén att han skulle ta ett år tjänstledigt.

I stället klev Anna Careborg in i rollen som tillförordnad publisher, motsvarande kombinerad vd och chefredaktör.

Nu tar hon över positionen permanent.

– Att jag får fortsatt förtroende att leda Svenska Dagbladet känns verkligen jättekul. Jag ser framemot att driva det stora förändringsarbete som redan är påbörjat, där det övergripande målet är att ge våra läsare en modern nyhetstjänst som uppfyller deras krav och behov full ut, säger Anna Careborg.

Vad gäller utmaningar menar hon att de är många, men ska bli intressanta att ta sig an.

– Framåt tror jag väldigt mycket på kvalitetsjournalistiken och att behovet av granskande och fördjupande nyhetsarbete är större än någonsin. Men det gäller att vi tar steget och ser till att erbjuda god journalistik som våra läsare vill och kan ta till sig.

Ska stärka samarbete

Siv Juvik Tveitnes vid Schibsted News Media är glad att Anna Careborg vill fortsätta som SvD:s publisher:

– Anna har fått väldigt mycket gjort på relativt kort tid och jag tycker det är otroligt häftigt att se hur SvD nu verkligen satsar på att skapa ett riktigt lyft för läsarna. Det ska bli spännande att följa och jag är säker på att det kommer att ge bra resultat, säger hon.

Fredric Karén kommer att tillträda en ny roll på Schibsted med ansvar att bistå i digitala transformationen och stärka det redaktionella samarbetet mellan Schibsteds tidningar i Sverige och Norge.

ARTIKELN HANDLAR OM