Vidtar åtgärder – efter att falska mäklare gjort hembesök

avRobert Rosén

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Carina Vikarby
Björn Wellhagen betonar att ingen mäklare gör en besiktning utan att ha bokat tid.

Bedragare har utgett sig för att vara mäklare vid åldringsbrott.

Nu väljer Mäklarsamfundet att vidta åtgärder.

– Vi ska göra vad vi kan från vår sida för att förhindra det här bedrägliga beteendet, säger Björn Wellhagen, VD för Mäklarsamfundet.

Skåne har i vinter drabbats av en stor mängd åldringsbrott. En av metoderna som bovarna använt sig av är att utge sig för att vara fastighetsmäklare som ska värdera en bostad.

Bedragarnas tillvägagångssätt har nu fått Mäklarsamfundet att agera. De har ingått ett förebyggande samarbete med polisen och fastighetsmäklarinspektionen för att nå ut med mer information.

Alla som får samtal om värdering av sin bostad och känner sig osäkra uppmanas nu att ringa upp fastighetsmäklarkontoret för att kontrollera att en bokning faktiskt gjorts. Man kan även be att få en skriftlig bekräftelse via sms eller e-post på alla bokningar man gör.

– Ingen mäklare kommer ut och gör en besiktning utan att ha kommit överens med kunden om det. Det är ingen fastighetsmäklare överhuvudtaget som gör det. Får man någon som knackar på dörren ändå ska man inte släppa in dem och helst inte öppna för dem, om det går, säger Björn Wellhagen, VD för Mäklarsamfundet.

Inget man sett tidigare

Bedrägerierna rör sig framförallt mot äldre personer och en klar majoritet av fallen med falska mäklare har inträffat i Skåne, även om Mäklarsamfundet på senare tid även noterat något enstaka fall i Halland.

– Att lura äldre människor på det här sättet är så lågt att det inte är sant, säger Björn Wellhagen.

Det här är inget ni har sett innan?

– Nej, det har vi inte sett tidigare, men bedragare dyker upp överallt där de kan hitta pengar eller tjäna pengar. De ger sig in i alla typer av verksamheter.

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ewa-Gun Westford bekräftar att polisen reagerat på mängden falska mäklare.

”Varit ganska vanligt”

Varför gör ni det här tillsammans med polisen och Fastighetsmäklarinspektionen?

– Vi vill komma ut med informationen så brett som möjligt och det här är två myndigheter vi kan samarbeta med. Vi har ett gemensamt intresse av att få bort det här beteendet då vi inte vill att det ska bli ett större samhällsproblem än det redan blivit.

Någon statistik för hur vanligt det är att bedragare utger sig för att vara mäklare finns inte, då polisen delat upp åldringsbedrägerierna i två kategorier. De som utger sig för att komma från polisen och de som utger sig komma från andra företag, myndigheter eller är släktingar.

– Men det har varit ganska vanligt att man ringer på och vill komma in då man säger sig vara mäklare, eller att man ringer och vill beställa en tid. Det är ett av modusen vi har reagerat på, säger Ewa-Gun Westford, presstalesperson vid polisen i Region Syd.

Fler samtal att vänta

Hon välkomnar att Mäklarsamfundet tagit initiativ till att informera både allmänhet och sina medlemmar.

– Vi ser det som väldigt positivt att andra aktörer kliver fram och pratar. Att kommuner, hemtjänster och banker kliver fram till sina kunder eller brukare och säger att vi inte jobbar så.

Björn Wellhagen betonar att mäklarbranschen är långtifrån den enda som blivit utsatt av bedragarna, men hoppas nu att fler ska höra av sig mäklarföretagen.

– Det blir kanske lite fler telefonsamtal till mäklarkontoren men det är det värt. Det viktiga är att man kan hindra de här bedragarna.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM