Det kan bli storslam för Aftonbladet på Årets Dagstidning

NYHETER

Aftonbladet kan vinna inte mindre än fyra kategorier på branschorganisationen TU:s mediegala Årets Dagstidning.

– Det här är både roligt och viktigt. Att Aftonbladet är nominerade i så många kategorier är ett styrkebevis. Och att det gäller strategiskt viktiga områden är extra glädjande, säger Lena K Samuelsson tf publisher på Aftonbladet.

Den 12 april är det återigen dags för mediegalan Årets Dagstidning då Sveriges bästa mediehus hyllas.

Och den här gången är det Aftonbladet som står i centrum av hyllningarna.

Vi är nominerade i fyra av de sju kategorierna: Årets ljud och bild, Årets idé, Årets kampanj och Årets utvecklare.

1 av 8
Erik Wiman och Magnus Wennman gjorde reportaget ”What’s on the plate – vad barnen äter”

Livesändning kan prisas

Tre av nomineringarna står Aftonbladet TV för. Livesändningen från terrordådet på Drottninggatan den 7 april är nominerad i kategorin Årets ljud och bild, ”What’s on the plate – vad barnen äter” kan bli Årets idé och Aftonbladet TV:s tidigare produktchef, Niclas Bergström, kan kamma hem Årets utvecklare.

– Fantastiskt roligt. Det visar både på att vår medvetna satsning på innehåll och produkt har gett resultat, men också på att våra livesändningar håller absolut världsklass. Det är till oss folket vänder sig när det sker stora nyhetshändelser, säger Lotta Folcker TV-chef på Aftonbladet.

Foto: Marcus Ericsson / AFTONBLADET / 85729
Niclas Bergström är nominerad.

”Bra dag för oss”

Även om Aftonbladet har flest nominerade finns de fler som gjort bra ifrån sig under året.

– Det finns många fina insatser från hela landet bland de nominerade, det är bra att journalistiken står stark. Vi är ju lite extra stolta över att också kollegorna i Schibstedhuset, SvD och Omni, har gjort starka insatser. En bra dag för oss!, säger Lena K Samuelsson.

Foto: Foto: MARCUS ERICSSON
Sportbladets Laget i ditt hjärta-kampanj är nominerad till Årets kampanj. I kampanjen kunde läsare stötta fotbollsklubben de brinner för med 100 kr och Sportbladet dubblade summan och 200 kr gick oavkortat till klubben. Kampanjen blev en succé. Störst bidrag fick Hanvikens SK som fick 35 600 kr till sin klubbkassa.
Dagens tre rubriker 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM