Tidigare DHL-chaufför: ”Respekten är noll”

avOlof Svensson

1 av 5 | Foto: PERNILLA WAHLMAN
Tidigare DHL-chauffören Joakim berättar om företagets oömma behandling av privatpersoners ömtåliga paket. Folk tänkte ’det är ändå inte mina grejer. Jag bryr mig inte’”.

Krossade varor, borttappad post och värden för tusentals kronor som inte ersätts.

Flera läsare berättar nu om hur deras paket hanterats av DHL.

– Respekten för godsen är noll. En gång körde en pallgaffel rakt igenom ett kylskåp - som sedan levererades, säger tidigare DHL-chauffören Joakim.

Filmer som visar hur DHL:s personal hänsynslöst kastar runt människors post har upprört Aftonbladets läsare.

En av de drabbade, Olov Nordin, fick ett paket med varor för 3 700 kronor krossat. Men DHL betalade bara ut en standardersättning på 500 kronor.

När Olov Nordin ringde kundservice för att klaga möttes han av hånskratt.

Jakob Alsaidaly, 43, driver en elektronikfirma och anlitar DHL som postbud.

– Grejer försvinner och elektronik blir helt förstört. Jag har ett tjugotal klagomål från kunder, säger han.

Samtidigt tror han inte DHL är ensamma om att hantera post vårdslöst.

– Jag anlitade posten tidigare, där hände samma sak då och då.

Kört ut trasiga saker många gånger

En läsare berättar att det beställda arbetsbordet anlände "med ena hörnet söndermosat". Ytterligare en berättar om en vinleverans där flaskor saknades.

Joakim, som inte vill gå ut med sitt efternamn, arbetade som chaufför hos DHL fram till förra året. Enligt honom kastades paket ofta huller om buller i terminalerna.

– Folk tänkte "det är ändå inte mina grejer. Jag bryr mig inte", säger han.

Vid ett tillfälle körde en pallgaffel rakt in i ett kylskåp så att ett stort hål i varan uppstod. Hålet i kartongen tejpades igen - sedan levererades varan.

– Jag har många gånger kört ut trasiga varor till kunder. Man tvingades ställa dem mot en vägg så att det inte skulle synas i vilket skick det var. Det har gett mig dåligt samvete många gånger.

DHL: Vi är seriösa

Peter Hesslin är vd på DHL Freight, som ansvarar för vägtrafiken. Han kallar vittnesmålen "anekdoter".

– Vi är ett seriöst logistikföretag. Tanken att någon skulle göra något sådant här systematiskt känns väldigt främmande. Skulle det komma till min kännedom hanteras det omedelbart.

Är det ett problem för er att den här typen av vittnesmål kommer fram?

– Det är ett enormt problem, inte att det kommer fram utan att det kommer fram via denna kanal. Jag förväntar mig att vår personal hanterar godsen på rätt sätt och att man inte slänger paket.